Thor og May-Karin Remme trekker i trådene hos Thors Varetransport. Etter snart 35 år i transportbransjen utvider de i disse dager med terminal i Svolvær.

Ken-Tommy Ramsevik Kristoffersen (t.v.) og Rainer Kristoffersen møttes i Svolvær så vi rakk å slå av en prat. Førstnevnte kjører stykkgods for Tollpost.

Datteren Maiken Remme har kjørt varebil det siste halvåret og trives godt med det da vi møtte henne. - Pappa er en person mange ser opp til og som har fått til mye. Han er mitt forbilde. Tenk på at han ikke var eldre enn meg da han startet alt dette, sier Maiken.

Jim Lorentsen var tidligere sjåfør i fem år, men er nå med på å holde orden på alle bilene og kjøreoppdragene fra kontorstolen. Et titalls biler herfra laster daglig rundt på fiskebrukene i regionen. Det betyr mye arbeid

Overskriften denne gang henspeiler på bilparken, som for tiden består av biler i alle regnbuens farger. Thor Remme kunne forsåvidt også fått merkelappen fargeklatt.

Han er et engasjert menneske som ikke holder noe tilbake, snarere tvert imot.

Det er høysesong da vi besøker ham tidligere i sommer på kontoret midt i vakre Svolvær.

Lofotfisket er i full gang og som i fjor koker havet av skrei som kommer ned fra Barentshavet for å gyte utenfor Lofoten.

Bunnlinja

- Det vi tjener i skreisesongen er også det vi ser igjen på bunnlinja når året er slutt. Det er her vi henter overskuddet. Den faste kjøringen vi har ellers i året greier vi ikke å legge oss opp midler fra, sier Thor.

Kona May-Karin forteller om en sårbar bransje, der marginene ofte er meget små.

- Vi passer på å fakturere raskt nå i høysesongen. Vi kan fort kjøre for flere hundre tusen fra et fiskemottak på kort tid og vi vet det er krise i Europa.

Man vet ikke alltid om fisken blir solgt, så hvis en fiskekjøper får problemer er det mye penger tapt for oss. I tillegg er vi veldig væravhengige. Er været for dårlig blir vi arbeidsledige. Da kommer ikke fisken til land, sier hun.

Biprodukter

Thors Varetransport har ekstra biler og mannskaper på jobb i skreisesongen for å ta unna.

Sjefen sjøl er også å finne bak rattet, spesielt i helgene.

Fiskeprodukter er hovedgeskjeften hele året, enten trekkvognene fra Svolvær laster for Bring og Schenker eller Thors egne vogntog supplerer fabrikkene i området med råstoff.

- I dag kjører vi faktisk mindre fisk på egne biler enn vi kjører biprodukter.

Lever, rogn og torskehoder er det vi frakter mest av. Vi kjører daglige ruter til Andenes, Henningsvær og Myre blant annet. Mye leveres her i Svolvær for produksjon og videreforedling.

Volvokunde

Hovedtyngden av transporten er uansett togtrallene til og fra Narvik. Hvis du kjører langs E10 en onsdag vil du ganske sikkert møte nærmere ti biler som står Thors Varetransport på.

Totalt 20 kjøretøy disponerer han, fordelt på trekkvogner, containerbiler, langbiler og varebiler. Alt unntatt varebilene er av merket Volvo. Den siste tiden har innkjøpene i hovedsak vært Volvo FH 600 med XXL-hytte. Sjåførene skal ha den plassen de fortjener, syns Thor. Nå håper de bare at også den nye versjonen kan leveres med XXL-hytte.

Foreløpig er det ingenting som tyder på en slik løsning. Det hjelper ikke engang at nærmeste nabo er hovedkontoret til Nordic Last og Buss.

Patriot

Thor og de andre ser frem til å samle bedriften under ett tak. Med 2,6 mål tomt og et terminalbygg på 630 kvadratmeter blir det litt tumleplass.

- Mange spør om vi skal begynne å ta dekkskift på bilparken selv nå som nye lokaler snart står ferdig, men det sier jeg blankt nei til.

Man sparer kanskje noen kroner på å ta dekkene selv, men det kommer jeg aldri til å gjøre. Jeg er patriotisk, så jeg prøver å kjøpe tjenestene jeg trenger her i Svolvær.

Hvis jeg ikke gjør det så er kanskje tilbudet borte den dagen jeg virkelig trenger hjelp, påpeker han.

Terminal

På den nye terminalen som er under bygging, satser han på lagring. Allerede i startfasen av planleggingen meldte lokale aktører sin interesse for lagerkapasitet.

- Jeg startet i 1979, så nå er det vel på tide med eget hus. Dette er noe både sjåførene og administrasjonen har sett frem til.

I Svolvær er det stort behov for lagerkapasitet, så vi bygger mye større enn vi trenger selv. Vi har også tatt med oss ideen fra Kjell Hansen Shipping sin terminal i Bjerkvik, der vogntogene kjører inn i et løp og terminalgulvet flukter med sideåpningen på trallene.

I værharde vintre er det gull verdt for de som skal losse og laste.

Trofast kunde

Trolig satser vi mer og mer på distribusjon fremover. Vi kjører allerede bakevarer til hele Lofoten og Vesterålen og driver distribusjonen av stykkgods for Tollpost i østre del av Lofoten.

Den tyngste delen av bilparken henter stort sett fisk for Bring, Schenker og Thermo Transit og leverer i Narvik der ARE-toget tar over.

Selv om tidene er tøffe og de store aktørene tar over mer og mer av kjøringen, er det fortsatt noen lokale bedrifter som bruker tjenestene til Thors Varetransport. I Svolvær ligger blant annet fabrikken til King Oscar. Helt siden 1988 har Thor hentet inn fiskelever til dem i Lofoten og Vesterålen.

Dugnad

Thor er også stadig på jakt etter forbedringer i eget hus. Han prøver hele tiden å få sjåførene med på dugnad for å øke inntjeningen i firmaet. Tomgangskjøring og bevisst fokus på kjørestil er ofte tema.

- Vi kan ha mye moro for de pengene som går ut gjennom eksosrøret, men vi tar oss uansett tid til fellesturer og rafting, smiler han.

Thor brenner for sjåførenes ve og vel. Han har vært det selv i 25 år og er det fortsatt, mest for å slippe unna papirarbeidet en gang i blant.

Han kommer nok til å sette farge på bransjen enda en stund, kjenner vi ham rett.

Reklame for Svolvær på hele skapsiden er rett og slett vakkert. At ikke flere tenker reklameplass på disse rullende glassfiberflatene er for oss en gåte.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!