- Det hele begynte allerede fredag forrige uke, forteller bilberger Arnt Ove Brattbakk til TransportMagasinet. Det var nemlig da det estiske vogntoget hadde kjørt seg fast ved Mosjøen i Nordland. Selv om det var på E6, så hindret han ikke trafikken, forteller Brattbakk og legger til at de gjennom hele helgen hadde så mye å gjøre at de lot utlendingen stå. Så hadde de heller ikke blitt kontaktet for å hjelpe til.

- På mandag får jeg telefon fra en sjåfør som så en estisk bilberger på vei oppover og vi antar at den skal til plassen, forteller han.

Litt senere får han så en telefon fra Statens vegvesen om å berge bilen som da allerede har stått tre dager i påvente av hjelp fra hjemlandet.

Hadde ringt politiet

- Ikke hadde de kjettinger, og bergeren hadde heller ingen skiltplan, sier Brattbakk. Han forteller videre at det skal ha vært transportørens forsikringsselskap som hadde sendt avgårde bergeren. - De ringte politiet da de skulle berge vogntoget, men politiet har jo ikke noe med det å gjøre, forteller han. Når man sperrer hele veien skal veimeldingssentralen kobles inn.

- Bilbergeren var relativt ny, så utstyret var det forsåvidt ikke noe feil med, men kompetansen var en helt annen skål. Disse folkene har nok aldri berget noe her i landet, mener Brattbakk som forteller at for å drive bilberging i Norge må man ha kurs og følge regelverket med blant annet nettopp skiltplan.

Løyvepliktig

Selv har han ikke opplevd at utlendinger har berget biler her i landet, men har sett at de i enkelte tilfeller har transportert biler etter redningsoppdragene. Det er forsåvidt ikke noe uvanlig, men det er i seg selv løyvepliktig transport. Dermed dukker naturligvis spørsmålet opp: Har de det da?

Les også: Overlatt til seg selv

Det var på E6 nord for Mosjøen at vogntoget fra Estland satt fast i tre dager. © Foto: Arnt Ove Brattbakk

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!