Scanias V8ere kan kun kombineres med Scanias hytter i R-serien. Det finnes et bredt utvalg girkasser, bakaksler med eller uten navreduksjon og tandemboggier å velge mellom for V8-kunder. © Scania CV AB

Scania tilbyr nå tre Euro 6 V8-motorer, for øvrig også de eneste V8-erne på markedet som oppfyller de høyeste utslippskravene.

Scanias legendariske V8, som først ble introdusert i 1969, har en unik posisjon i markeder rundt om i verden, og mange har med spenning sett frem mot lanseringen av toppversjonen i Euro 6-serien.

- Ren og skjær kraft går aldri av moten, fastslår Christopher Podgorski, Senior Vice President Trucks hos Scania. At våre kunder kjøper en Scania V8 gang på gang beviser både at motorene er holdbare og at de leverer uovertruffen produktivitet, hevder han i en pressemelding.

Scanias V8 i Euro 6-utførelse benytter et vannavkjølt EGR-system i kombination med SCR-teknologi, samt en turbolader med variabel geometri som oppfyller utslippskravene for Euro 6. Etterbehandlingsenheten er bare marginalt større sammenliknet med enhetene som benyttes i Scanias rekkeseks 13-litersmotorer. Dette betyr at det er godt med plass på rammen til drivstoff- og AdBlue-tanker.

580-motoren tilbyr i prinsippet samme dreimoment som 620-versjonen gjorde i Euro 5.

Dette er dreiemomentene:

  • 520 hk, 2,700 Nm ved 1,000-1,300 o/min, EGR+SCR
  • 580 hk, 2,950 Nm ved 1,000-1,350 o/min, EGR+SCR
  • 730 hk, 3,500 Nm ved 1,000-1,400 o/min, EGR+SCR

Faktisk har Scanias 730-hesters V8er nå en imponerende momentkurve sammenlignet med Euro 5-versjonen. Scanias ingeniører har skapt en enda bredere - eller "fetere" - momentkurve, som innebærer at det maksimale momentet nå er tilgjenglig fra 1,000 o/min til 1,400 o/min. Den forsterkede girkassen leveres med Opticruise vekslingssystem for å håndtere kreftene.

Scania-lastebiler med V8-motorer brukes i sammenhenger der kravene er høye og oppdragene krevende. © Scania CV AB

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!