Det var utplassert minst 10 Renault trekkvogner med den største hytta, hvor franske lastebilsjåfører og -eiere besiktiget, satt inni, tittet på, kjente på og tok i hyttedeler - og pratet om den nye Magnum erstatteren.

ALLE i Europa elsker Scania med snute! Hvis vi sitter igjen med bare ett ønske gjeldende lastebiler; vennligst start opp produksjonen av disse igjen! På forhånd takk.

- Helt værst show! Svarte Petter Solborg oss, da han besøkte Gardermoen i år, på forespørsel om hva han mente om truck racing på Le Mans.

- Helt værst truck´n roll som bare må oppleves! Tror vi gruppen på tett opp under 30 personer ville sagt tilbake til Petter, allerede etter første dag. Noe vår egen MAN importør har en stor del av æren bak, ved at deres egen Dag Brekken´s flytende fransk hjelper oss frem over alt overfor franskmenn som ikke kan et eneste bittelille ord engelsk.

Samtidig som vi verdsetter deres tilretteleggelse av besøk hos et av racing teamene, inkludert god lunsj og prat med Teamleder i Lion Truck Racing. For ikke å snakke om tilgang til egen VIP tribune med gratis tilgang av så vel brune som røde "leskedrikker" - kort og godt en tur og et opplegg på skinner og over all mulig forventing.

Frankrike eller Tyskland?

MAN var bilmerket som vant allerede før Europa finalen går av stabelen denne helgen. MAN er mest benyttede bil som truck racer. Og MAN er mest sette lastebilmerke i depot-område, mest synlig lastebilmerke, så flere av deltakerne spøkte med at vi umulig kunne være i Frankrike men Tyskland!

Europafinale i truck racing på legendebanen Le Mans er like så mye et folkeshow med alt som har med lastebiler å gjøre. Og tro ikke det bare er Skandinaver som flotter opp bilene sine, og tro ikke merket Scania har annen status her nede enn hjemme. Titusenvis av mennesker besøker det vi kaller truck´n roll, hvor bare matlukta fra salgsbodene får oss til å tro vi vandrer rundt på en internasjonal matmesse.

Vi mener ikke å være flåsete når vi sier truck racing på Le Mans, inkludert alt showet rundt - ligner på vårt eget Nordlys. En likhet som består i at begge deler må oppleves, for umulig å forklare eller vise bilder som rettferdiggjør den enkelte persons store inntrykk.

Ta en titt på bildene og les tekstene om hva du ser, fra vår første dag på Le Mans, et bilanlegg med flere tribuneanlegg enn antall fylker i Norge.

Gratulerer med seieren MAN og takk for at også neste år er vår reisepartner og medarrangør! For denne opplevelse skal vi dele med flere lesere i fremtiden - basta!

Vi lovte forresten å ikke referer hva Teamsjefen svarte en av våre deltakere på spørsmål til han om det er en stor belastning på 480-hesteren når de i racingversjon drar ut ca. 1200 hester.

- Det er ikke så vanskelig, for det er egentlig tatt lite ut av potensialet til disse motorene i vanlige lastebiler. Sa franskmannen, dvs. oversatt av Dag "fransk" Brekken fra vår hjemlige MAN importør. Noen som tenkte; gi bilen min pulver og dra fletta av Volvo´s 750? Neida, sikkert ikke, derimot er mange MAN venner spent på deres nye store motor når den kommer.

Javisst var det masse grumbiler å se, selv om agendaen for helgen var truck racing. Franskmenn er kun slått av svensker hva motivlakkeringer angår, visste du det?

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!