I november er det klart for ny truckstop på Minnesund. .

Thomas Støkken, administrerende direktør for Statoil Fuel & Retail Norge AS.

-Dette vil bli et unikt tilbud i markedet. Vi ønsker å ta en ledende posisjon, og mener timingen er meget god for vår nye Trucker-stasjon. Behovet for et trygt sted å stoppe langs veien er økende. Dieseltyverier og andre kriminelle handlinger blir en stadig mer vanlig trussel for sjåfører som tar sine hvilepauser langs veien, sier Thomas Støkken, administrerende direktør for Statoil Fuel & Retail Norge AS.

Han forteller at dette er første pilotstasjon med et utvidet tilbud til langtransportsjåfører og dette konseptet vil i første omgang bli testet på to eksisterende stasjoner i 2013: Statoil Minnesund i Akershus og Statoil Mantorp i Sverige.

Minnesund var først ut med byggestart 2. september og forventet åpning i november. Mantorp følger etter med åpning i desember dersom byggesøknadsprosessen går som planlagt.

Trucker-konseptet er utviklet i tett samarbeid med Norges Lastebileier-Forbund og andre sentrale kunder, samt statoilstasjoner som har utvidet tilbud til langtransportsjåfører i dag. Kriminalitet utgjør en stadig større trussel for transportselskapene, og bedre sikkerhet ved hvile og bedre forhold langs veien med egne lokaler med dusj- og vaskemuligheter har lenge vært høyt på agendaen - både innen næringen og hos myndighetene.

-Vi skal være det foretrukne valget, en ledende destinasjon for både sjåførene og eierne av transportselskapene. Trucker-konseptet skal styrke vår posisjon og gjøre oss til en mer attraktiv samarbeidspartner, både for sjåfører og eiere, lokalt og internasjonalt, sier Thomas Støkken.

Hege Olsen, som er Commercial Developer B2B & Card Sales Europe i Statoil Fuel & Retail AS, forteller at Truckers-konseptet skal tilby det sjåførene har behov for når de tar døgnhvile.

-Vi etablerer en rekke tilbud knyttet til døgnhvile på disse stasjonene, med sikkerhetsparkering, hvilerom for sjåførene, utvidet mattilbud, dusj, vaskemaskin og gratis Wi-Fi, sier Hege Olsen og viser til at 11 timers pause er påbudt i henhold til myndighetenes kjøre- og hviletidsbestemmelser.

Det langsiktige målet er å ha et nettverk med døgnhvile-fasiliteter på de største og mest sentrale statoilstasjonene i hele Europa.

Les også om truckstopen som er under etablering på Gardermoen HER.

Skissen viser hvilerommene med TV, dusj, vaskemaskin og WI-FI. Disse lokalene ligger i tilknytning til selve statoilbutikken, men er kun for langtransportsjåførene.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!