- Dette er første DAF fra Stiholt med piper bak, smiler Cheryl Whitmore og Øyvind Madsen fra Target Logistikk i Bergen og viser frem en lekker Nordic Edition. - Stiholt har montert alt som er blankt, lakkert skjermene og montert bjelken bak. De bygger tre slike biler og vi skal ha to av dem, forteller Madsen. Med Euro6-kravene forsvinner muligheten for piper i bakveggen, så vi får nyte dem mens de er her. Target Logistikk har i dag 25 biler, hvorav 7 vogntog og 17 ansatte. Hovedsaklig går bilene med flyfrakt for Roadfeeders mellom Bergen og Gardermoen.

Vi er i ferd med å bli den nasjonen som putter mest penger i å utstyre bilene våre, mener danskene.

- I gode tider ble det også gjort på flere danske biler, men nå er det kun noen få danske vognmenn som tar seg råd til dette. Vi har sett en dreining de siste fire årene. Vi har holdt på i 60 år, men har aldri hatt så mye norske kunder som de siste årene, forteller verkstedssjef Jens Jørgensen.

Bedriften i Sæby ligger gunstig til like ved havnene Fredrikshavn og Hirtshals, noe som gjør det enkelt for nordmenn å sende bilene avgårde med danskebåten.

- Vi yter litt ekstra service med å hente og bringe bilene til fergen, sier han.

Stiholt bygger mye konseptbiler og gjør jobber for alle bilmerker. Selv om noen kunder må omvendes litt i forhold til tanker og ideer, strekker de seg langt for å etterkomme kundens ønsker.

Stiholt driver fire Scaniaverksteder og to hydraulikkavdelinger og sysselsetter 300 mennesker i Danmark. Halvparten av oppdragene er ombygging.

- Vi ser at det norske markedet fortsatt øker og vi har mange faste norske kunder. Så de norske bileiere må tjene godt. Mye bedre enn de danske ihvertfall, tror Jørgensen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!