Hiace-kunder som bytter inn til Proace, vil føle et merkbart hopp opp på komfortstigen.

Dette er ikke klassens beste førerplass, men langt bedre enn hos den allerede historiske Hiace. På lengre turer savner vi armlene på høyre siden av førersetet.

Gjenstander på to meter ser ikke så lange ut inne i Proace lang versjon. Tre europaller går inn.

Et kjent glis på norske veier allerede. Som Expert, Jumpy og Scudo, men det dukker stadig opp noen med en diger Toyota-logo på panseret også.

Det har nok vært et poeng å nærmest rope at dette er en Toyota, vi har aldri sett en så stor Toyota-logo på verken personbilene eller varebiler tidligere.

En annen kjent fransk spak styrer cruisecontrol og hastighetsbegrenser på venstre side.

Vi har kjørt disse bilene flere ganger tidligere og alltid blitt relativt godt fornøyde med kjøreegenskaper og komfort. Med disse bilene mener jeg Peugeot Expert, Fiat Scudo og Citroen Jumpy. Men nå er trioen blitt en kvartett med Toyota Proace.

For den nye håndverkerbilen til Toyota er laget av PSA i Frankrike og ja, det er den samme bilen som de vi nevnte over.

Skal utvikle nyttekjøretøy sammen

Men som historien har vist, kan to helt like biler, få helt ulik popularitetsgrad avhengig av hvem som selger den. Samarbeidet mellom Toyota og PSA Peugeot Citroën skal være langvarig og de skal samarbeide om å utvikle en ny generasjon transportbiler fremover.

Samarbeidet har allerede tyvstartet og de har laget småbilen Toyota Aygo / Citroën C1 / Peugeot 107 sammen.

Så uten å si for mye, kan vi vel driste oss til å si at dette blir spennende.

Komfortabel

For som flere har påpekt, blir dette Hiace sin arvtaker, håndtverkerbilen til Toyota. Og uten å overdrive så mener vi at dette er en mest komfortable kassevogna, med Toyota-logo, vi har kjørt.

Man sitter langt bedre enn i den utgåtte Hiace og på veien føles den mye mer moderne. Likevel er det verdt å merke seg at dette egentlig er en modelltrio som ble lansert i 2007. Bilen er lettkjørt både i by og på landevei. Støynivået er greit, men noe mer merkbart i motorveihastigheter.

God automat

Vår lånebil hadde en 6-trinns automat som vi ble svært glad i. Den oppførte seg slik en automat skal og gjorde turen flere hakk mer komfortabel. Både sittestilling, generell komfort og den fine automaten gjør at dette dreier seg om en komfort Hiace-kundene bare kunne drømme om.

Forbruket som blir oppgitt til 0,72 på mila er heller ikke noe å grine av på en bil i denne klassen med 163 hester og automat.

Lang utgave

Macpherson oppheng foran og tosjonsaksel med spiralfjærer bak fungerer godt på disse bilene og i tillegg kjørte vi det Toyota kaller L2H1, som betyr lengre akselavstand, lengre karosseri og lavt tak.

Noe mindre

Lasterommet er på seks kubikkmeter, en halv kubikkmeter mindre enn den gamle Hiace i lang versjon. Den korte versjonen av Proace har fem kubikkmeters varerom, hvor Hiace hadde fem og en halv kubikkmeter. Noe mindre altså, men det skulle overraske oss om dette hadde så mye å si for kundene.

Proace Basic starter fra 250.000 og Proace starter fra 303.800 kroner.

Basic eller vanlig

I Basic-utgave fås den enten med 1,6-liters diesel på 90 hestekrefter og 180 Newtonmeter og 5-trinns manuell, eller 2-literen på 128 hestekrefter med 6-trinns manuell.

På toliteren, med det beste utstyrsnivået, kan man også velge 163 hestekrefter med 340 Newtonmeter, da kan man også velge den fine automaten.

Det blir spennende å se utviklingen fremover, salgstall og ikke minst tilbakemeldingen fra krevende tidligere Hiace-kunder.

Hvordan skal dette gå? Den gamle ekte Toyotaen mot den nye med fransk aksent.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!