Artikkelforfatteren fant seg ikke til rette bak rattet. Til det var rattjusteringen ikke god nok.

Speilhusene skaper sammen med A-stolpen unødig stor blindsone.

Vi har omtalt den nye langtransportserien til Renault flere ganger siden lanseringen. Vi, og mange med oss, har gått i den villfarelsen at nye Renault og nye Volvo FH i utgangspunktet har samme førerhus. Det kan vi nå slå fast at ikke er tilfelle. Førerhusene er designet hver for seg, og Renaults T-førerhus har blant annet en kileform med en bredde på 235 cm i fronten, som brer seg ut til 250 cm bakover.

Varianter

Renault T-serien kommer med flere førerhusvarianter, et av dem har en motortunnel på 20 cm, mens det store førerhuset har flatt gulv og er ment å være etterfølgeren til Renault Magnum. Informasjon vi i redaksjonen sitter på, sier at Renault med det største førerhuset og flatt gulv ikke skal markedsføres i Norge. Og en titt på den norske brosjyren avslører at dette stemmer. Der er nemlig Renault T-serien tilgjengelig med kort førerhus, langt førerhus og langt og høyt førerhus, men ikke den største varianten med ekstra høyt førerhus og flatt gulv.

Derimot har man benyttet et bilde tatt av interiøret, der det er bilen med flatt gulv som er avbildet. Det er vel litt tvilsomt, spør du meg, og antagelig et brudd på markedsføringsloven. Skulle en kunde likevel ønske seg det største førerhuset, så er det mulig å bestille det. Det er med andre ord bare markedsføring som "ikke er tillatt"!

Speilet som forsvant

Da Renault Magnum ble lansert, rundt 1990, var det den første lastebilen som kunne tilby sjåføren et innvendig speil han kunne bruke for å sjekke barberingen eller lignende. Derfor er det en aldri så liten skandale at Renault har glemt å videreføre dette i den nye modellen! Vi tok det opp med en av de store sjefene i Renault Trucks og han mistet munn og mæle for en stakket stund. Sammen gikk vi inn i førerhuset bare for å konstatere at speilet ikke er der lenger.

-Dere var de første som innførte dette på Magnum, men nå er det borte. Hvorfor?, undret vi.

-Det er et meget godt spørsmål, svarte han før han hentet opp en papirlapp fra dressjakka og skriblet ned noe, mens han mumlet "mirror".

En annen unik løsning fra Magnum er dessverre heller ikke videreført. Den geniale måten å "dra ned gardinene" på, der man ved hjelp av brytere effektivt stengte alt lys ute ved hjelp av rullegardiner. Nå er det en tradisjonell løsning med gardiner hengende i en skinne, som gjelder. Synd!

På tur

Prøvekjøringen av de nye lastebilene var lagt til Normandie der Renault Trucks blant annet har en hyttefabrikk. Til sammen 20 vogntog stod oppstilt på plassen, og vi fikk anledning til å prøvekjøre både hytta med motortunnel på 20 cm, og den høye hytta med flatt gulv (som ikke skal markedsføres i Norge, hmmm). Begge bilene var utstyrt med den største motoren på 520 hk og 2550 Nm, koplet til det automatiserte gearsystemet Optidriver.

Kjøreegenskapene skal vi ikke dvele for mye med her. Til det var veiene altfor gode. Allikevel ble kjøreopplevelsen preget av at rattjusteringen ikke er helt optimal. I den første bilen vi kjørte hadde førerhuset motortunnel, i tillegg til å være relativt spartansk innvendig. Gode seter og et ganske så stilig og oversiktlig dashbord var det første vi la merke til, men vi la også merke til at mye av interiøret er preget av grå hardplast. Vi fant en god sittestilling i setet, men dessverre fant vi ikke rattjusteringen god nok slik at vi fant oss helt vel til rette bak rattet. Kjøreturen gikk ut på motorveiene i nærheten og vi reagerte på at bilen var rask i akselerasjonen. På spørsmål til fabrikkens representant som satt på kom det fram at det manglet en hel del tonn til 40 tonn totalvekt.

Vi hadde ingen ting å utsette på kjøreegenskapene, hverken på motorvei eller på smale franske landeveier. Men spesielt dårlig veistandard var det da heller ikke. Derimot synes vi det er ille at Renault har beholdt de gamle speilhusene som sammen med A-stolpen lager en altfor stor blindsone. Dette burde vært løst bedre!

Gold Beach

Ute ved kysten, nærmere bestemt ved legendariske Gold Beach, en av de store strendene som ble benyttet under landstigningen i forbindelse med D-dagen, var det tid for bilbytte. Tilbake kjørte vi en Renault med det høyeste førerhuset, (det som ikke skal markedsføres i Norge!!). Takket være det høye førerhuset med flatt gulv så var motorstøyen svakere enn på modellen med motortunnel, selv om heller ikke den var spesielt støyende. Og lastebilhytter med flatt gulv liker vi godt, i alle fall hvis vi skal bo en del i bilen. Denne bilen var i tillegg utstyrt med litt mer påkostet interiør, som kledde bilen godt. Men av en eller annen grunn opplevde vi rattjusteringen som dårligere enn på den forrige bilen vi kjørte? Er dette fordi førerhuset er høyere og rattstammen derfor ikke der den samme?

Turen tilbake ble derfor preget av at denne skribent overhodet ikke fant seg til rette bak rattet i bilen med flatt gulv. Synd, for det er vel stort sett Magnum-entusiastene som er opptatt av Renaults langtransportbiler?

Til de som trodde (som oss) at Renault benytter et forkledd førerhus fra Volvo; det stemmer ikke! De har utviklet dette selv og bygger den ved fabrikken i Normandie, Frankrike.

Renaults største førerhus har flatt gulv og er beregnet for de som skal bo mye i bilen. Men i Norge skal denne ikke markedsføres!

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!