Om en ukes tid kan man laste ned en kabotasjeapp og begynne å registrere utenlandske lastebiler i Norge. Illustrasjonsbilde.

I mai og juni gjennomførte forskere ved universitetet i Lund, Sverige, en stor kabotasjeundersøkelse. Målet var å få faktiske tall på bordet, slik at man kunne gjøre noe mer enn å gjette hvor stort problem kabotasjekjøringen utgjør i Sverige. Ved hjelp av en smarttelefon kunne man laste ned en kabotasjeapp som kort forklart fungerer ved at brukeren noterer registreringsnummer på utenlandske lastebiler, og sender disse inn.

Ved hjelp av telefonens innebygde GPS får man samtidig stedsangivelsen der noteringen foregikk. På den måten kunne de svenske forskerne samle data fra hele Sverige i seks uker. Deretter ble tallmaterialet analysert og resultatet var intet mindre enn oppsiktsvekkende.

Les om den svenske undersøkelsen HER

2700 forlot aldri Sverige

I løpet av seks uker i mai og juni ble det foretatt 163.336 observasjoner, 42.500 utenlandske vogntog ble registrert. Av disse forlot 2700 biler aldri Sverige, og 2200 mistenkes for ulovlig kabotasje! Tar vi i tillegg med at forskerne tolket tallmaterialet strengt, her skulle de ikke være noen tvilstilfeller, så betyr det at tallet for ulovlig kabotasje antagelig er høyere.

Mange har tatt til ordet for en norsk versjon av dette opplegget. Det er nå mulig takket være et spleiselag i Norge, Sverige og Danmark.

Spleis

I Norge er det Norsk Transportarbeiderforbund (NTF), Yrkestrafikkforbundet (YTF), Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Norges Bilbransjeforbund (NBF), Bilimportørenes Landsforening og TS-Forum som har gått sammen og spyttet inn 50.000 kroner hver i dette prosjektet.

-Forskningsprosjektet har som mål å samle inn data som vil tegne et bilde av hvor utenlandsk lastebiltransport og logistikk reelt finner sted. Dette vil gi oss større faktabasert tyngde og et bedre bilde på hvordan utenlandske transportører både i Norge og på tvers av grensene i Skandinavia, sier Geir A. Mo, administrerende direktør i NLF.

Han understreker at ingen av de deltagende organisasjonene i spleiselaget har kontakt med eller innflytelse på forskerteamet som befinner seg ved universitetet i Lund i Sverige.

Dagens statistikk er svært mangelfull når det gjelder hvor mange av transportene i Norge som utføres av utenlandske aktører.

-Det er et eget direktiv som styrer hvordan slike data samles inn i EU. Da jeg så 2011-statistikken til SSB så viste den at bare 9% av transportene var kabotasje, men da jeg leste tallene for hvert enkelt land så sperret jeg opp øynene. Land som Polen, Estland og Latvia hadde ikke sendt inn tallene til Eurostat som utformer statistikken. De var med andre ord ikke med i statistikken i det hele tatt. Det er nemlig landet der lastebilen er registrert som skal smale inn materialet til statistikken, og av en eller annen grunn sender ikke disse landene inn dette, forteller Geir Kvam fra NTF.

Både han og Mo i NLF legger også til hvor viktig det er å ikke glemme menneskeskjebnene i disse sakene.

-Bak rattet på mange av de østeuropeiske bilene sitter det mange tusen sjåfører som tjener svært dårlig fordi noen andre skal tjene bra på å utnytte dem, dette er sosial dumping, sier Kvam.

Bli med!

I løpet av en ukes tid er applikasjonen klar for nedlasting fra AppStore eller Google Play. Registreringen skal foregå i oktober og november. Analyseperioden ledes av transportforsker Henrik Sternberg i Sverige, som også ledet den svenske studien. Resultatene av undersøkelsen presenteres første kvartal neste år. Dette vil gi et godt faktagrunnlag for bransjen, og at studien er klar såpass tidlig er ikke tilfeldig. Neste år er det nemlig valg på nytt EU-parlament.

På spørsmål om hva man tror om den nye regjerningen som er på trappene, og hvordan de vil forholde seg til kabotasjespørsmålet, sier Mo at han forventer at de ikke reverserer på det gode arbeidet som allerede er startet, og at undersøkelsen blir viktig for å vise politikerne fakta om kabotasjetrafikken.

-Så vidt jeg vet så er det ikke tillatt med piratvirksomhet i Norge, og brudd på kabotasjelovene er piratvirksomhet utført med lastebil. Og kontrollene må bli flere. Nylig hadde myndighetene storkontroll igjen og avdekket mange alvorlige feller, men jeg vil ikke ha disse storkontrollene en gang i mellom, men flere kontrollere hele tiden, sier han.

Den norske kabotasjestudien får en egen Facebook-side. I tillegg blir det en felles nettside for Norge, Sverige og Danmark. Applikasjonen lanseres på norsk, svensk, dansk og engelsk. Det planlegges også en tysk versjon for senere lansering.

Her i redaksjonen applauderer vi tiltaket og anmoder alle våre lesere å laste ned appen og delta i dette viktige prosjektet. Her kan alle delta og bidra til at forskningsmaterialet blir så omfattende som overhodet mulig. Vi skal selvsagt følge dette tett her i redaksjonen og sørge for å holde leserne våre oppdatert.

Bli med og registrer utenlandske lastebiler i Norge. På den måten bidrar du til å kartlegge kabotasjeomfanget i Norge. Illustrasjonsfoto.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!