Førerplassen oppleves som komfortabel og det er lett å finne seg til rette.

Tungdistribusjonsbilen Antos har Euro 6 og powershift-3 som standard.

Tungdistribusjonsbilen Antos har endelig vært på Norges-besøk og TransportMagasinet fikk en prøvetur i ekte norsk plaskregn.

Bedre konsept og pris

Antos er Mercedes-Benz arvtaker etter Axor, som ikke ble noen volumbil i Norge. Mye av dette skyldtes at den lå nært opp til datidens Actros i pris, som gjorde at kundene valgte den i stedet.

I følge Olav-Kåre Thingwall, informasjonssjef Mercedes-Benz nyttekjøretøy i Norge har Antos blitt bedre, både i konsept og i pris. Han avslører at de allerede har nådd flere viktige kunder med Antos, som han beskriver som en bil optimalisert for distribusjon.

Classic Space M-cab

Vi fikk kjøre en Antos 2543 med Classic Space M-Cab-hytte. Den er 2,3 meter bred og har den laveste motortunnelen på 17 centimeter og ståhøyden er på 160 centimeter.

Den nye førerplassen er blitt god i alle Mercedes-Benz sine tunge nyttekjøretøy, Antos er intet unntak. Instrumentpanelet er oversiktlig og ryddig, dessuten får man en følelse av kvalitet og gode materialvalg.

2100 Newtonmeter

Motoren, en OM 470 på 10,7 liter og 430 hestekrefter, gir 2100 Newtonmeter ved 1100 omdreininger i minuttet. Dette fungerte godt og vi fikk et inntrykk av skikkelig styrke tidlig i registeret. Gearsystemet er 12-trinns powershift-3 gearsystem har fire program. Standard automat, økonomi, manuell og power. Vi kjørte i vanlig automat som fungerte rolig og fint, selv om undertegnede ikke alltid "så" motbakkene som kom lenger fremme.

Sterk på lave turtall

Bilen veier som den står 10,720 kilo tom, men var lastet opp til 26 tonn på vår lille prøverunde. Motoren jobbet seg opp bakkene på lave turtall og brukte dreimomentet på en effektiv måte. Som distribusjonsbil har den et vanlig oppsett med 7,5 tonns framaksel og 13-tonns boggibakaksel.

Foran har den stålfjærer og bak har den bak, dette ga en relativt bra kjørekomfort på turen. Motorbremsen yter 340 kilowatt ved 2200 omdreininger og bremsesystemet ellers har EPB, ABS og ASR.

Låsbar bakaksel

Bakerste aksel er hevbar og svingbar, for smidigere kjøring i urbane strøk. Antos har likevel muligheten til å låse den svingbare bakakselen, noe vi benyttet oss av på landeveien med merkbar bedring i retningsstabiliteten. En smart løsning som aktiveres ved et enkelt knappetrykk på instrumentpanelet.

Wankregel

Noe som også hjelper til ved kjøring på svingete landevei er Mercedes-Benz sin Wankregel. Et system som blåser luft i belgene på den siden bilen krenger mot for å gjøre den mer stabil. Systemet er tilleggsutstyr.

Ellers hadde bilen sporveisassistent og attention assist, noe undertegnede fikk sjekket at fungerte som det skulle opptil flere ganger.

Mercedes-Benz Antos på Norges-besøk. Testbilen var utstyrt med et vanlig distribusjonsskap fra Junge med BÄR-bakløfter.

Antos kommer i totalt seks hyttevarianter, tre motortyper og 13 effektvarianter.

Den svingbare akselen bak er løftbar og låsbar. Ved å låse den på landeveien opplevde vi en mer retningsstabil kjøretur.

Multifunksjonsrattet og dens funksjoner har man kontroll på relativt kjapt. Her kan man, for eksempel, styre cruisecontrol og avstandsholder med noen få trykk.

Tysk orden og oversiktlighet preger instrumentpanelet. Det gir et inntrykk av kvalitet og nøkternhet. Koppholderen står bra og sentralt til.

Utfellbare hjelpetrinn for vindusvask på begge sider.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!