Aller størst effekt av VDS opplevde vi under prøvekjøring av anleggsbilen FMX der det nesten ikke var antydninger til rattutslag da bilen bokstavelig talt karret seg over stokk og stein gjennom terrengløype med relativt tøffe partier. © Lars Ardarve

To dager etter at årets rekordmesse på Gardermoen var avsluttet og temmelig nøyaktig ett år etter introduksjonen av nye FH, dro vi til Göteborg for å suge til oss de første kjøreinntrykkene av de andre modellene Volvo Trucks har lansert den siste tiden; FM, FMX, FE og FL.

Alt er lov i krig og kjærlighet, heter det seg. Kanskje skulle man også plusse på marketing, for velkomsthilsenen til "four brand new truck models" må i anstendighetens navn modereres noe. At FM og FMX fremstår som nye er mange enige om. For FE og FLs del er det imidlertid snakk om en oppgradering av drivlinjen, i tillegg til en facelift - og det i all hovedsak utvendig.

Mye felles med nye FH

FM har alltid hatt mye til felles med FH, og det samme er naturligvis tilfelle med siste generasjon. Bortsett fra hytteskallet er det meste nytt, og en av de viktigste forbedringene er den samme nye forakselen som allerede er blitt svært godt mottatt på FH. Prøvekjøringen sydover fra Göteborg foregikk både på motorvei og vanlig landevei og vi hadde ikke kjørt langt før vi fikk en klar indikasjon om at den nye geometrien foran også bidrar til betydelig økt stabilitet på FM.

Den utvendige faceliften av FM-førerhuset indikerer slektskapet til storebror. Det samme er tilfelle innvendig, med blant annet samme ratt, instrumentering og informasjonsdisplay nummer to som FH. Førerstolen har fått bedre justeringsmuligheter og vi hadde i hvert fall ingen problemer med å finne en optimal sittestilling.

Les også: FM-facelift- Slektskapet forsterkes

Den robuste og praktiske fjernkontrollenheten som ble lansert sammen med nye FH i fjor kan nå også gjøre FM-sjåførenes hverdag enklere. Det gjør også den elektriske parkeringsbremsen som går automatisk av når man tar løs og som aktiveres bare ved å trykke på en knapp. Og skulle man mot formodning glemme det, aktiveres bremsen når man skrur av tenningen.

Bilene vi kjørte var utstyrt med på motorer på 420 og 460 hk. I Euro 6-utførelse har alle effektnivåene på D13-motoren, som for FM også inkluderer 500 hk, fått en bedre dreiemomentkurve hvor det maksimale dreiemomentet kommer ved 900 o/min, hvilket er 100 omdreininger lavere enn Euro 5-utførelsen. Foruten å fremstå med en enda bedre kjørbarhet kjennetegnes de også av å ha blitt mer stillegående.

FM tilbys også med D11-motoren. Også den har blitt mer stillegående i Euro 6-utførelse, men har for øvrig samme effekter (330, 370, 410 og 450 hk) og dreiemomentkurver som de tidligere Euro 5-utførelse.

Progressiv servostyring

Den aller største nyheten på FM, som dessuten nå også tilbys på FH og anleggsbilen FMX, er imidlertid Volvos nye progressive servostyring - Volvo Dynamic Steering. Her er det bare først som sist å legge nok en trebokstav-forkortelse på minnet; VDS.

Systemet koster ca. 24.000 kroner og bør være en svært fornuftig investering for de fleste. Selv om vi ennå ikke har prøvekjørt FH med VDS, er det rimelig grunn til å anta at systemet på denne er et godt alternativ til den delte forakselen IFS Individual Front Suspension som til sammenligning koster ca. 20.000 kroner.

Best utbytte av systemet fikk vi da vi prøvekjørte FMX. Du kan lese mer om systemet og vårt inntrykk her.

Les også: Motor på servoen skal redusere yrkesskader

I-Shiftbetjening på dashbordet

Flere av FM´ene i Göteborg var for øvrig utstyrt med nok en ny option fra Volvo; I-Shift kan nå betjenes ved hjelp av fire knapper på dashbordet. Hensikten med å fjerne girspaken er å få bedre plass i førerhuset under pause og hvile, og er ment som et alternativ i biler med enkel kjøring som krever minimal overstyring. Manuelt girmodus er nemlig ikke mulig, og etter en eventuell overstyring ved hjelp av enten hold-knappen eller pluss-/minus-knappen går I-Shift raskt tilbake til automatmodus.

Selv om det først og fremst er sjåfører av FMX og FH´er i anleggskjøring som vil ha klart størst nytte av VDS, bidrar systemet også til økt komfort og sikrere kjøring på landevei. Behovet for korrigering og "gjeting" på dårlig underlag synes nå så å si å være eliminert.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!