Det var på TRANSPORTmessa at vi møtte bedriften som altså satser her til lands. Ved siden av en svenskregistrert tungberger sto en Trondheimsregistrert mellomberger i form av en MAN TGM 18.290 4x4. Svenskene og deres norske selger, Gunnar Skaret, mener den har et marked i Norge.

- Det finnes bare mindre og større utgaver av denne, så vi tror denne modellen er optimal for norske forhold. Den er fullt og helt utviklet av oss og vi har brukt mye tid og penger på denne modellen, sier markedssjef Christer Forsberg.

Sammen med konstruktør Johan Forsberg forteller han om en svensk produksjon som har vandret mellom forskjellige eiere før den endte i Borlänge, der de holder til i dag.

- Vi vil ut i Europa og satser foreløpig i Tyskland og Norge, sier han.

For å komme seg inn på det norske markedet har de inngått avtale med erfarne Gunnar Skaret, som har 23 år bak seg i Falken i Trondheim frem til 2001. Den siste tiden har var der hadde han også ansvar for godkjenning av utstyr for Falken sine stasjoner her i landet.

- Jeg kontaktet Christer fordi vi savnet de lette og solide påbyggene de produserte tidligere. Nå er jeg agent for dem i Norge, samtidig som jeg driver kurs for bilbergere.

Det er tøff konkurranse i Norge, men jeg tror MAN blir murbrekkeren for at denne bilen slår an her i landet. Den har styrken i ulendt terreng og vinsjer og frakter mer enn konkurrentene. I løpet av messa har vi hatt besøk av flere interesserte, så NÅ har vi trua, fastslår han.

Det var en skikkelig råtass svenskene hadde med seg på TRANSPORTmessa.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!