Buss Magasinet sitter som norsk representant i juryen og har sendt oss en pressemelding om saken.

Bussen har en midtlinje langs siden som først går opp i front og siden går ned i en lignende bue bakover på bussen. Dette er inspirert av Setra S8 som var den aller første Setramodellen. I tillegg har ComfortClass flere detaljer som er asymmetrisk, slik som luftinntaket bak på bussen. Denne er plassert på den ene siden av motorluken - også inspirert av tidlige modeller til Setra.

Det er brukt mye tid og energi på å lage bussen så strømlinjeformet som mulig, uten å la det gå på bekostning av innvendig plass. Bussen har en frontdesign som er mer strømlinjeformet enn noen gang tidligere. Den har også en hekk som inneholder detaljer som bryter luftstrømmene for å gi minst mulig luftmotstand og virvler.

Som en bonus så ble også bussen vesentlig bedre for vindstøy, da det ble lagt mye tid i å gjøre detaljer i fronten mykere og med mindre detaljer stikkende ut. Slik som vindusviskerene, som er unike, men med detaljer hentet fra Mercedes-Benz personbiler. Viskerbladene er slanke og i et stykke. De trykker godt mot ruten, men med lav luftmotstand.

Langs sidene kan en legge merke til at vinduene er hele 10 cm høyere enn på tidligere ComfortClass. Dette legger en ekstra godt merke til innvendig. En har på denne måten klart å skape en panoramautsikt uten å måtte trekke vinduene inn over tak. Selv for den som sitter innerst mot midtgangen så er utsikten god og hattehyllene er designet med tanke på mest mulig utsyn. De svinger inn og opp slik at en ser hele vindusflaten selv fra midtgangen.

Den innvendige høyden er også klart høyere. Hele 2100 millimeter er det opp fra gulv i midtgang til taket. Dette gir en stor romfølelse, men tilgangen til hattehyllen er tilsvarende som tidligere. De er noe lavere, men uten at det går ut over utsikt eller innsteget til setene. Alt lys innvendig er nå med LED teknologi for å spare energi. Innertaket er også inspirert av personbilen. Her er det trekket i stoff og demper støy, samt gir en varmere følelse om bord som passasjer.

Førerplassen er helt nyutviklet og har alt riktig plassert. Den er utformet for lett å komme inn og ut som sjåfør, da ComfortClass er en buss som like ofte benyttes i intercity kjøring, som turkjøring. Instrumentene er helt nyutviklet og er bygget opp for å gjøre hverdagen lettere for sjåføren. Menyen er bygget opp med kartotekkort som en lett kan bla seg gjennom. På vært hovedkort er det underkort og en kan enkelt bygge opp sin hurtigmeny med de viktigste kortene om en ønsker.

Her kan en få opplyst alt om bussens tilstand, også dekktrykk som Setra er først ute med å standardisere i en buss. Girvelgeren er flyttet bort og opp på rattstammen sammen med retarderhendelen. En kan lett vri om bryteren til ønsket gir og velge å skifte opp eller ned med å skyve/trekke til seg hendelen.

En benytter seg av retarderen ved å vippe den mot en i flere trinn. Denne sender signaler til den nye PowerShift girkassen GO250-8 som er en automatisert manuell 8-trins girkasse. Denne har også fått den helt nye vannretarderen fra Voith som gir spart drivstoff og redusert oljebehov, da det kun er vann som benyttes for å bremse ned bussen.

Motoren er også helt ny og tilfredsstiller Euro 6 kravet til utslipp. En har flere motorvalg i den nye Setra ComfortClass. En 10.7 liter fra 428 hester til en 12.8 liter på maksimalt 476 hester.

Alle motorene er nå rekke seks og samme som en finner i nye Mercedes-Benz Arctros og bussmodellene Tourismo og Travego. Den kraftigste motorløsningen for ComfortClass yter hele 2300 Newtonmeter, noe bør holde for de aller fleste oppdrag.

Av sikkerhetsløsninger så er nye ComfortClass spekket med adaptive sikkerhetsdetaljer. Her finnes Frontkollisjons beskytter FCG som i forhold til tidligere modeller, nå bygget inn i karosseriet allerede fra første sveisepunkt. Ved frontkollisjon så flytter den sjåføren bakover og bort fra førerplassen og rattet.

Den har også et kraftig underkjøringshinder. I fronten sitter en radarsensor, som på den nye Setraen er helt gjemt bort bak grillen. Denne har ABA2 teknologi som både varsler og bremser bussen om en kommer for nære kjøretøyet foran. Den kan også benyttes som en distanseholder ved bruk av cruisecontrollen.

Speilene er også en videreutvikling fra tidligere. Setra var først ute med å benytte bukkehornspeil på buss tilbake på 90 tallet og de nye speilene gir både bedre sikt, men speilhusene er slankere og gir lavere luftmotstand.

Den første Setra ComfortClass kom til Norge i våres og ble kjøpt av Brustad Busstrafikk AS. De fikk dermed den 500 Setraen solgt ny i Norge og den første nye serien i Norge.

Buss Magasinet, som sitter i juryen, med å hentet hjem den første S516HD til Norge. Underveis opp til Norge ble forbruket målt og av tidligere erfaringer, så er besparelsen på nærmere 8 prosent i forhold til tidligere HD modeller fra Setra.

Under Busworld messen i Kortrijk i oktober vil Setra få overrekt en trofe som beviser at de har modellen som er kåret til Coach of the Year 2014. Det skjer klokken 12.30 den 18. oktober, samme dag som messen åpner dørene for publikum.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!