Steinar Westli er ansvarlig for FleetBoard i Norge og fokuserer på å gjøre flåtestyring til noe positivt for sjåføren. Det ligger mye jobb bak denne konkurransen, men det har absolutt vært verdt det, sier han. Min egen score etter en tur i anleggsløypa med denne herremannen ble forøvrig 8,9. Ifølge Steinar et grønt og godt tall. Vi får vel si oss fornøyd, i og med at vi hadde mer enn nok med å finne veien...

Morten Utengen fikk mange lovord fra sine ansatte etter å ha fått tre ansatte med blant de tolv finaledeltakere. - Jeg måtte tørke noen tårer, smilte han da alt var over og seieren var et faktum.

Vi møter selveste høvdingen for FleetBoard i Norge, Steinar Westli i en Mercedes Arocs, der anleggsdelen av konkurransen skal foregå. Vi skal på prøvetur.

Vi setter i FleetBoardkortet så alt vi gjør registreres og setter utfor første bakke og testen er i gang.

Kriteriene er effektiv kjøring ved å måle gjennomsnittshastighet innenfor en makshastighet, lavt forbruk og så summeres FleetBoardscoren. Det samme gjelder på landevei. Høyeste sum vinner. Vi veier 25800 og bør kjøre preventivt og forutseende.

- Her er det verre enn det ser ut, advarer Steinar idet vi angriper en ruglete slette midt i løypen. Så fortsetter han å forklare konkurransereglene

- Utregningen er enkel. Snitthastigheten deles på ti, forbruket trekkes fra og FleetBoardscoren legges til. Da ender man et sted mellom 0 og 10, hvorav 10 er best.

Vi startet arbeidet tidlig i 2012 og hadde påmelding i oktober-november.

24 transportbedrifter meldte på 138 sjåfører og de startet konkurransen 1. april 2013.

Kravet var at kjøretøyene de brukte var utstyrt med FleetBoard. Analysen er lik for alle merker, så det var uproblematisk hvilken biltype de kjørte.

Sjåførene har så kjørt i sitt daglige virke mens konkurransen pågikk, forteller han.

Vi slipper oss utfor en bakke med løsmasser og Steinar anbefaler 2. gear og mye retarder.

- I april, mai og juni ble det plukket ut fire finalister hver måned. De 12 møtes her på messa for et endelig oppgjør gjennom to øvelser, en i anlegg og en på landevei, siden begge type sjåfører har deltatt i dette, sier han idet vi nærmer oss slutten på vår testrunde.

Premien

Helge Øynebråten og hans ansatte hadde laget en ordentlig anleggsløype i nærheten av trailerparkeringen til TRANSPORTmessa.

I utgangspunktet hadde Steinar skissert en førstepremie til en verdi av rundt 10 000 kroner, men istedet tar han med seg de tre beste på en tur til Frankfurt i Tyskland der de legger fra seg økonomikjøringen hjemme.

- Vi skal utfolde oss med noe av det råeste Mercedes har laget, to AMG-biler, vi skal på MB-museum og få med oss DTM-finalen på Hockenheim, før vi avslutter turen med fabrikkbesøk på lastebilfabrikken, smiler han.

Dette fikk vinnerne først vite under premieutdelingen.

En overrasket Bjørn Arne Urtegård sto igjen som vinner etter at poengene var talt opp. På andre plass kom kollega Ronny Soltun som han har delt bil med hos Utengen Transport AS. Tredjeplassen gikk til Geir Rolfstad fra Johs. J. Syltern AS.

- Jeg må bare få takke Morten Utengen for denne seieren. Han har vært en mentor for oss sjåfører, sier vinneren like etter premieutdelingen.

Bjørn Arne kjører WalkingFloor med søppel til Norcem og jobber nattskift.

I Utengen Transport innførte de bonus knyttet til FleetBoard allerede for fire år siden, noe som har fått opp interessen blant sjåførene.

- Det har vært en positiv intern krig hos oss siden første stund, dette. Spesielt etter at vi fikk en gulrot å strekke oss etter. Ronny og jeg har hele tiden hatt som mål å vinne denne konkurransen. Vi var litt eplekjekke, men det er ekstra morsomt at vi vant dobbeltseier. I tillegg hadde vi med en kvinnelig sjåfør fra Utengen i finalen. Så nå gleder jeg meg bare til premien, gliser en lykkelig vinner.

Mercedes Arocs sørget for en ny opplevelse for konkurrentene i anleggsløypa.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!