Mange fant veien til NLF sin stand da to medievante sirkushester i fri dressur entret manesjen for å prate om bransjens fremtid.

NLF viste engasjement og hadde et godt program med en rekke "happeninger" på årets TRANSPORTmesse.

Blant det som pirret vår nysgjerrighet var naturligvis en debatt mellom NLFs Geir Mo og NHOs Erling Sæther.

- Jeg er ydmyk og føler meg nok litt i løvens hule, åpnet Sæther da han fikk ordet etter at ordstyrer Kari Brun Ågotnes i NLF spurte hva debattantene ville si var viktigst for transporten i Norge.

Sæther, som var fullstendig klar over at han snart ville bli grillet, ønsket å sette fokus på rekruttering til yrket. - Det er en felles oppgave for oss alle, sa han og mente at ungdom i dag ville gjøre noe annet enn å kjøre lastebil.

Deretter tente Sæther den første brannfakkelen, kikket seg om og kastet både seg og brannfakkelen ut i det: - Mitt andre punkt er kontroversielt og omhandler forholdet mellom utenlandske og norske transportører. Vær klar over at vi er i EØS. Utlendingenes inntog vil øke og forbli høy. Vi må derfor tenke langsiktig og strategisk, hevdet NHO-lederen, og sa at for å klare dette måtte vi samarbeide med utenlandske aktører.

Bort med silkehanskene

Geir Mo mente at vi faktisk trengte et svar fra regjeringen om de ønsker en norsk transportbransje og at Sæthers medlemsbedrifter tilbød priser ingen seriøse transportører kunne konkurrere med. Bort med silkehanskene før de i det hele tatt kom frem, der altså.

- Jeg venter ikke å få applaus, men jeg håper å komme velberget ut, parerte Sæther og poengterte at han aldri hadde hørt maken til nedsnakking av en bransje. Dere må balansere litt. - Vi representerer 9000 biler daglig. De utenlandske er stort sett dyktige, men det er brodne skår.

Så tar den dyktige retorikeren sats. Han vet hva han vil prate om og får det til å høres ut som om han svarer på spørsmålene selv om han dreier debatten i en annen retning. Det gjør ingenting. Geir Mo gjør det samme. De er begge mediavante.

Har straffeansvar også i dag

Nå skal det handle om regler. Sæther forteller at vi må ha strenge regler. Tilmed forbud og at oppdragsgiver skal ta et ansvar. - Det er jo en plikt ifølge loven allerede i dag. Vi kan straffes om vi gjør oss bevisst skyldig. Men et objektivt ansvar - altså et ansvar uansett om vi vet om lovbrudd eller ikke - det kan vi ikke være med på. Der er vi uenige. Vi må også slutte å mobbe hverandre i media, det er jo bare to-tre saker vi er uenige om, ba Sæther. Nå må vi slutte med dette tullet. Vi vil jo bruke norske transportører vi. Og vi vil følge norske lover og regler.

- Dette er typisk Sæther. Hvem skal utføre transporten? Vi snakker om nasjonal transport og må ha rammebetingelser som vi kan leve med. Dette er en kamp og vi trenger et NHO logistikk på samme side. Dette er første gang vi hører om NHO og straffeansvar. Dessuten snakker vi ikke ned bransjen. Vi sabler ikke ned noenting. Våre 3500 medlemsbedrifter og 20.000 ansatte konkurrerer hver dag, men i fremtiden må vi ha levelige tilstander. Det er ikke å sable ned, det er å delta i en nødvendig debatt.

Geir Mo er i siget og trenger ingen huskelapp. Nå trekke han pusten kort og fortsetter: - Det er for lett i dag å løpe fra ansvaret om man setter bort et oppdrag til en som setter bort oppdraget til en som selger det videre. Dersom man ikke har et objektivt ansvar, vil den som opprinnelig bestilte transporten alltid kunne gjemme seg bak dette. Det er slike ting vi må få bukt med, formaner NLF-direktøren til applaus fra publikum.

Ok med obligatorisk glattkjøringskurs

- Kan vi ikke snart gå over til kabotasje? spør Sæther.

- Er en polsk sjåfør like god på vinterveier som en norsk sjåfør? spør ordstyrer Ågotnes.

- Mange er det, men ikke alle. Vi har også sjåfører på spottmarkedet som ikke egner seg til det. Jeg tror ikke vi er så uenige på dette punktet, hevder NHO-direktøren.

- Hva med et obligatorisk glattkjøringskurs for de som skal kjøre i Norge? flørter Ågotnes og krever svar.

- Tja, kanskje det.... La meg smake litt på det... Ja, det skal jeg være med på. Det er ikke noe krav i utlandet, men ja....

- Han er i godlune i dag. Geir Mo ler kort og tar ordet tilbake. Nå følger en kort debatt om hvor lenge en utlending kan drive kabotasje i Norge, før ordstyreren vil avslutte det hele med spørsmål om hvilke muligheter bransjen må gripe?

Erling Sæther runder av som han begynte: - Hvor lenge skal dere syte og klare over ulike vilkår? Det vil i fremtiden bli et internasjonalt transportmarked som preger det norske. Slå dere sammen og tenk strategisk.

- Denne oppskriften er dårlig. Du sier at vi skal slå oss sammen i utlandet og komme hit for å konkurrere med oss selv her hjemme. Jeg vil heller ha en norsk transportbransje og bevare den også i fremtiden, avslutter Geir Mo som i tillegg til applaus fikk fordelen av å uttale seg sist.

Du kan også se video fra debatten som NLF har lagt ut i vinduet under.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!