Fakta om Volvo FH

  • Lastebilen er tilgjengelig med 13- og 16-liters motorer
  • I-See-teknologien kan spare opptil 5 % drivstoff. I-See bruker online lagret informasjon om topografien for å optimalisere girskiftene, fart og bremsing.
  • Kjøretøyegenskapene er utmerkede takket være forbedret chassis og valg om å ha uavhengig forhjulsoppheng.
  • Sjåførplassen er forbedret og gir bedre fleksibilitet. Eksempelvis kan rattet nå tiltes - for første gang i verden på en lastebil.
  • Sjåføren har nå bedre oversikt på veien, ikke minst på grunn av økning av vindusareal på førerhuset samt nytt design på sidespeilene.
  • Mer rette A-stolper gir en kubikkmeter ekstra rom i førerhuset. Dette gir blant annet 300 liter mer oppbevaringsplass og større køye.
  • Volvo Trucks tilbyr maksimal driftstid med nye Volvo FH. Dette løftet er basert på ny teknologi for trådløs overvåkning av komponenter og generell kjøretøy-tilstand.

Prisen Truck of the Year ble mottatt av sjefen for Volvo Trucks, Claes Nilsson, på messen for nyttekjøretøy Comtrans i Moskva mandag kveld.

Lederen for juryen, Gianenrico Griffini, oppsummerer slik: «Volvo Trucks har levert et helt nytt kjøretøy for tungtransport som, med sitt fremtredende førerhus, høyteknologiske drivlinjekomponenter og avanserte vedlikeholdsløsninger, setter en ny standard i transportindustrien.»

Dette er tredje gangen Volvo FH får prisen International Truck of the Year. Den vant også i 1994 og 2000.

Svensken tok seieren med 116 stemmer. Det var allikevel en knepen seier. DAFs nye XF fikk nemlig hele 105 stemmer.

På tredjeplass havnet Mercedes-Benz Arocs, mens Scania Streamline tok fjerde plass. Femteplassen gikk til MANs Euro 6-modell.

Reglene for utmerkelsen innebærer at kandidatene må ha lansert en ny bil i løpet av de siste 12 månedene. Vinneren skal være den bil som mest har bidratt til å effektivisere veitransporten innen innovasjon, komnfort, sikkerhet, kjøreegenskaper, driftsutgifter samt totalkostnad for eieren.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!