-Premiere for V8 Euro6 på messa, roper Tom Ola Bjerkestuen i Scania stolt. Og snart kommer den i 730-versjon.

Volvo kan skilte med flere premierer. Nærmest nye Volvo FM.

Leif Erik Nilssen hos Iveco-importøren har fullt fokus på at de er den eneste som kan tilby alle Euro6-motorene uten bruk av EGR.

"It´s a MANs World", sier Arild Tvenge hos MAN Truck & Bus AS, mens han viser fram nye TGM og TGL som hadde premiere på messa.

Det er ganske gøy å oppleve hvilken entusiasme og glød utstillerne kan vise fram når det gjelder TRANSPORTmessa på Gardermoen. Ikke minst gjelder dette hos lastebilimportørene der flere av dem hadde relativt store nyheter å vise fram.

Norsk Scania hadde som vanlig plassert seg strategisk i enden av messegata. På standen hadde de en fin blanding av kundebiler og egne biler. En brannbil med skylift på 32 meters høyde, hadde de også fått plass til. Den fikk vi låne for å ta noen oversiktsbilder, takk for det Scania!

-Hovedfokuset vårt er selvsagt Streamline og Euro6-motorer. Blant annet har vi Norges-premiere på den første V8eren i Euro6-utgave, en Scania R580 Streamline som står sentralt plassert på standen vår. Den er for øvrig også utstyrt med en annen nyhet, en AdBlue-tank plassert i midten av ramma, slik at det blir bedre plass til store dieseltanker, forteller John Lauvstad.

Den lagde de litt ekstra utav etter at naboen Mercedes-Benz hadde tapet opp en Arocs med teksten "Verdens sterkeste Euro VI-motor". Da ble den nemlig tapet med "Verdens eneste V8 Euro VI" med underskriften "en sterkere er på vei". En aldri så liten krig her altså.

En av de som kunne skilte med flere premierer hva Mercedes-Benz Norge som blant annet kunne vise fram ny Mercedes-Benz Atego, nye Mercedes-Benz Arocs og Arocs med Euro6-motor på 625 hk. Og det var tydelig at det var nye Arocs som det var mest fokus på, men det viste også fram en lekker Actros 6x2 med sideskjørt som er hentet fra en 4x2-bil, alt bygget opp hos Stiholt i Danmark.

-Dessuten viser vi vår nye dumperbil, med norsktilpasset dumperkasse fra tyske Meiller Kipper. Det skal bli spennende å se på interessen rundt denne, forteller Olav Kåre Thingwall til TransportMagasinet.

Hos Iveco viste de fram nye Iveco Trakker, men hadde også fokus på at de er den eneste som har full motorrange i Euro 6-versjon som ikke er avhengig av EGR.

-Vi er ikke tilhengere av å kjøre dritten inn i motoren for en ny runde. Derfor er vi ganske stolte å ha motorer som klarer de nye utslippskravene uten å bruke eksosregenerering, sier Kjell-Ove Trommedalen i Iveco.

MAN hadde premiere for Euro6-versjonene av de mindre modellene TGL og TGM. I tillegg til nye motorer har modellene fått oppgradert front for å ligne mer på de større søsknene sine. Videre er også interiøret nytt og er nå det samme som i TGS-modellene. Med andre ord en skikkelig oppgradert modell.

DAF-importøren hadde fått opp den splitter nye DAF XF, komplett med fancy semitrailer, som så ut til å skape stor interesse på DAF-standen, der den sto omringet av de øvrige modellene fra DAF. Et par lekre kundebiler på dagens XF var også på plass.

Hos nabo Renault var det den nye Renault langtransportbilen som hadde premiere, mens resten av standen var preget av at importøren har hatt en litt trøblete fortid i Norge. Nå skal altså Volvo forsøke å blåse litt mer liv i merket igjen.

Volvo hadde slått skikkelig på stortromma, blant annet med flere lekre kundebiler bygget på nye FH. Ellers kunne de skilte med flere premierer. Ny FL, FE, FM og FMX sto på rekke og rad. Videre hadde de med seg (den gamle) Volvo FH med XXL-hytta, som er leveranse nummer 150 til Norge. Kunden heter Busengdal og fikk også XXL nr. 100 for en stund siden.

Nye DAF XF er på plass hos DAF Norge. Stilig bil!

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!