-Vi er svært stolte av å kunne premierevise den nye langtransportbilen til Renault, sier Lasse Steiner i Renault Trucks.

For første gang siden nye FH ble introdusert, for nøyaktig ett år siden i dag, viser Volvo hele den nye rangen samlet i Norge. I løpet av de siste åtte årene har de nemlig fornyet programmet helt, fra minstemann Volvo FL, via FE og storebror FH.

Og nå begynner også Volvos markedsandeler i Norge å øke. I mars hadde de en markedsandel på drøye 31% på biler over 16 tonn, mens i segmentet fra 10 - 16 tonn hadde de snaue 7%. I dag er tallene henholdsvis 35,3 og 15%.

-Vi er på rett vei, selv om vi ennå har litt igjen før vi er fornøyde. Når det gjelder nye FH har vi faktisk solgt 1000 biler siden introduksjonen. Med det er vi det markedet i Norden som har solgt mest. Og når det gjelder de største motorene så går omtrent hver tredje FH16 til Norge, hele 33% av de produserte bilen havner her, kan en stolt Erik Engelien, administrerende direktør i Volvo Norge fortelle på en pressekonferanse på messas åpningsdag.

Han forteller stolt om suksessen med årets Volvo-karavane der målet var 2500 prøvekjøringer i løpet av de to månedene karavanen varte, mens resultatet ble 3500!

-Vi håpet også å få med 500 nye i Sjåførklubben, vi fikk hele 1500 nye og er nå oppe i mer enn 5000 medlemmer! Det er kjempeviktig for oss å være i dialog med sjåførene som har avgjørende betydning for valg av bil. Vi skal fortsette å være ute på veien. Neste år skal vi ut å vise fram hele den komplett nye Volvo-rangen, og vi drar til sammen med våre kolleger i Volvo Maskin, forteller Engelien entusiastisk.

Fra 1. januar overtok Volvo Norge det operative ansvaret for Renault Trucks i Norge, og i løpet av neste uke er hele Renault Trucks fusjonert inn i Volvo Norge.

-Vi har ambisjoner om å få til mer med Renault-produktene framover. Planen er å bruke vårt gode, eksisterende forhandlernett til også å serve Renault, både når det gjelder verkstedtjenester og salg, forteller Engelien.

Og nå, når også hele rangen av Renaults lastebiler er fornyet, blant annet med den splitter nye langtransportbilen er lansert, skal også de legge ut på en karavane i Norge neste år.

-Vi har flere nyheter å vise, blant annet nye FMX med ny luftfjæring på forakselen for høyere markfrigang, forteller Per Danielsen, produktsjef hos Volvo.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!