Tommy Stub t.v. har lang erfaring fra transport- og logistikkbransjen. Nå ser han fram til at Gardermoen Transportsenter blir en realitet. Det samme gjør Rolf Hansteen, administrerende direktør i Bergmoen AS, som eier 1000 mål av Gardermoen Business Park og står bak utbyggingsplanene.

- Gardermoen er jo et område med stor vekst, ikke minst når det gjelder flyplassen. Videre vokser Jessheim raskt også. Gardermoen Næringspark, med sine 5000 mål, skal bli Norges ledende næringspark. Bergmoen eier omkring 1000 mål av dette arealet, et areal vi skal fylle med forskjellig næringsvirksomhet. Plasseringen er ideell, midt i Sør-Norge. Blant annet har Coop Norge bygget sitt store, hypermoderne sentrallager her.

Flere andre aktører har også etablert seg i området. Kort avstand til flyplass, E6 og E16 er viktige momenter her. Sammen med Tommy Stub så satser vi også på å bygge et fullserviceanlegg for transportbransjen. Det mener vi er på høy tid blir realisert, forteller Rolf Hansteen, administrerende direktør i Bergmoen AS.

2015

Utbyggingen av anlegget, som får navnet Gardermoen Transportsenter, kan starte allerede neste år med ferdigstillelse i 2015. Det finnes som sagt mange store sentrallager i området, Coop alene har en vogntogtrafikk på 200 - 300 kjøretøy i døgnet, så dette skal bli en serviceavdeling for næringa.

Tommy Stub, med lang erfaring fra transport- og logstikkbransjen, har vært å sett på mange anlegg rundt om i Europa. Han har også reist rundt og snakket med mange av de ledende aktørene i transportbransjen og er fornøyd med tilbakemeldingene han har fått så langt.

-Det finnes ikke slike anlegg i Norge eller Sverige. I Danmark finnes det noen strategisk plasserte transportsentre, blant annet i Hirtshals. Ser vi på Tyskland så finnes det der 166 slike, hvorav flere i Kassel-området. Nå kommer altså det første i Norge. Planen er at Gardermoen Transportsenter blir på omkring 50 mål, forteller han.

One stop shopping

Målet er å kunne tilby alt på et sted, det man i utlandet kaller "one stop shopping". Det er snakk om restaurant, dusjmuligheter, overnatting i en skikkelig seng, dekkverksted, drivstoff, enklere reparasjoner og mulighet for EU-kontroll, samt trygge parkeringsforhold for døgn- og helgehvile.

Det er allerede i planene å få til et system som gjør at man kan bruke et "senterkort" for betaling hos flere av de som kommer til å tilby tjenester i senteret.

-En skikkelig truckshop som selger stæsj til lastebilene skal vi også få på plass. Vi ser også på muligheten til å kunne ha omlasting der. For eksempel kan det være lønnsomt å laste over noe gods som skal leveres i Oslo-området, på mindre biler, framfor å måtte kjøre dette ut med semitrailer.

Eller ha et opplegg der transportøren lett kan utføre sjåførbytter for å få kjøre- og hviletiden til å gå opp. Jeg har også håp om å få inne bransjer som for eksempel trafikkskoler og andre som har tilknytning til transportnæringa. Dette kan bli et kompetansesenter for transport, mener Tommy Stub.

Tommy Stub ser frem til å høre hva utøverne i bransjen ønsker seg FØR det nye Gardermoen Transportsenter havner i hendene på arkitekter og planleggere.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!