- Den enkleste måten å å redusere personskader og antall dødsfall i trafikkulykker, er å benytte en viktig sikkerhetsdetalj om bord - nemlig bilbeltet,- sier Carl Johan Almqvist, ansvarlig for trafikksikkerhetsspørsmål hos Volvo Trucks.

- Om flere trafikanter bruker bilbelte, skulle over 7 000 liv bli spart innen EU hvert år. Her burde yrkessjåførene gå foran som forbilder, men slik er det dessverre ikke, sier Carl Johan Almqvist, ansvarlig for trafikksikkerhetsspørsmål hos Volvo Trucks.

Dobbelt så stor sjanse for å overleve med bilbelte

Sjansen for å overleve en alvorlig trafikkulykke er dobbelt så stor for de som bruker bilbelte, enn for de som ikke bruker det. Dette fremgår blant annet av WHOs siste rapport om trafikksikkerhet i verden - Global Status Report on Road Safety 2013.

Rapporten fremmer det faktum at økt bruk av bilbelte er et av de viktigste tiltakene for å redusere personskader og antall dødsfall i trafikkulykker.

I dag finnes det en lov med pålegg om å bruke bilbelte i 111 av alle land i verden. Siden 2006 gjelder påbudt bilbeltebruk i EU både personbil og lastebil.

3-punkts sikkerhetsbelte for bil er for øvrig en Volvo-oppfinnelse, som kom på markedet i 1959.

- I de senere år har bilbeltebruken økt, også hos lastebilsjåfører, men fortsatt er det alt for mange som ikke bruker det. Dette til tross for at både vår egen og annen europeisk forskning peker på at minst 50 prosent av de lastebilsjåførene som omkommer i trafikken, ville klart seg om de benyttet bilbeltet. Av de som mistet livet i trafikken hadde bare fem prosent bilbeltet på seg, sier Carl Johan Almqvist.

Ny undersøkelse av 700 lastebilsjåfører

En fersk undersøkelse fra den svenske trafikksikkerhetsorganisasjonen NTF, basert på observasjoner av over 700 lastebilsjåfører, og intervjuer med over 200 av disse i perioden 2011 til 2013, bekrefter bildet av at lastebilsjåførene er dårlige til å bruke bilbeltet. De aller fleste oppgir at de bruker bilbeltet når de kjører sin personbil, men bare halvparten gjør det når de kjører lastebil. Som grunn for dette, blir det oppgitt at det er slitsomt, ubekvemt eller tidskrevende å ta på og av beltet.

- Med tanke på at bilbeltet kan være skillet mellom liv og død, er dette svært dårlige grunner for ikke å bruke beltet. Hos Volvo Trucks legger vi inn store ressurser på å utvikle ulykkesforebyggende systemer, men så lenge den menneskelige faktoren finnes som en viktig del av bildet, kan risikoene i trafikken aldri helt elimineres.

Derfor vil jeg oppfordre alle transportfirmaer og sjåfører til å gjøre hva de kan for å forbedre trafikksikkerheten. Den aller enkleste måten å gjøre det på, er å benytte den kanskje aller viktigste sikkerhetsdetaljen om bord - bilbeltet.

Kilder:

  • WHO: Global Status Report on Road Safety 2013.
  • NTF Väst: Lastbilsförares bältesanvendning (2013)
  • Volvo Lastvagnar: European Accident Research and safety report 2013
  • EU: On road safety study (2008)

Av de som mistet livet i trafikken hadde bare fem prosent bilbeltet på seg, sier Carl Johan Almqvist.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!