Norske forhold på riksvei 75 langs Øystrebøvatnet på Søreide i Høyanger ved Sognefjorden. Foto: Privat.

I forhold til det å gjøre vanlige kranbiloppdrag, er det deilig med en slik luftetur, mener Bjarte. Her forlater han Vestby og setter kursen mot Sverige.

Kassen foran skjuler støttebenet i fronten, fin detalj.

Med Bjartes kransemi kan båtutsettingen skje nesten hvor som helst. Her fra Tau i Rogalanda hvor båten setes ut på Tysdalsvatnet ved Riksvei 13. Foto: Privat

Bjarte Hegelstad trives godt bak rattet, særlig på langturene. 29-åringen har vært med Kåre K. Lode i ni år nå.

Palfinger-kranen på 85 tonnmeter kan løfte 25 tonn, så båten på fire tonn går fint. Fordelen med dette oppssettet er at Bjarte kan sette ned båten 15 meter ut fra bilen.

På Jæren Storbilmesse i 2012, var Bjartes fireakslede kransemi en av de første bilene vi la merke til. Her står den med en annen flott kransemi fra Kåre K. Lode.

Den vesle cabincruiseren er iøyenfallende, særlig når vi får vite at den store kranbilen kjører mye av året slik.

Det som ser ut som en vanlig fritidsbåt, fraktet på en toaklset semi bak en fireakslet kransemi, er ikke det den ser ut som.

Flipper på langkjøring

Bjarte Hegelstad kjører kransemi for Sandnes-firmaet Kåre K. Lode. Med jevne mellomrom får de oppdrag fra Stavanger-firmaet Parker Maritime, som bruker en 24-fots Flipper til kartlegging av sjøbunn, bunnforhold og dybder i havneområder, innsjøer og demninger.

Spekket

Båten er spekket med avansert ekkolodd, mye teknologi og måleutstyr. Den er mer en flytende datamaskin, enn en fritidsbåt.

Bakgrunnen for målingene kan være prosjektering av sjøkabel, mudring, etterkontroll av dybder eller oppdatering av sjøkart.

Ikke typisk kjøring

Dette er også forklaringen på hvorfor Bjartes kransemi stadig vekk er på langkjøring, som jo ikke er typisk kjøring for en slik bil. Det å frakte båten rundt med en vanlig bil, hadde blitt for mye styr med innleid kran på hver plass hvor båten skulle settes ut.

Med Palfinger-kranen på 85-tonnmeter, kan han løfte båten 15 meter ut fra bilen, noe som er kjekt ved innsjøer og vann hvor det ikke er noen kai.

Land og strand rundt

Som guttunge hørte Bjarte historier om kjøringen på kontinentet og har alltid sett på det som et eventyr. Med denne kjøringen får kranbilsjåføren likevel sin dose av langturer med jevne mellomrom.

- Oppdragene tar meg land og strand rundt bokstavelig talt, noe jeg har sansen for, forklarer kranbilsjåføren.

Søta bror

Denne gangen er kursen satt mot Honningsvåg og han velger å kjøre Sverige opp via Ørje. Kjøringen hos søta bror utmerker seg klart på et par områder, bedre veier og flere og bedre rasteplasser.

En måned på veien

Etter en uke går turen nedover med oppdrag, i Kirkenes, Tromsø, Senja, Bodø, Namsos, Trondheim, Ålesund og Haugesund. I alt skal han frakte båten rundt i omtrent en måned denne gangen. Bjarte er ungkar, så det er ingen hjemme som klager, får vi vite.

Kåre K. Lode Transport

I ni år har han kjørt for familiebedriften, Kåre K. Lode Transport, og trives godt med flinke folk og et godt arbeidsmiljø. Det er mange kranoppdrag i Stavavanger-området for tiden med noe medfølgende overtid, men det går opp og ned også her. Han innrømmer at han trives godt med denne avvekslingen og særlig at oppdragene med båten tar han til et nytt sted, nesten hver gang. Alt fra de største byene til småbygder ingen har hørt om. Å måtte bo i bilen noen dager er bare positivt mener Bjarte.

Flott bil

Bjarte kjører som regel 40.000 til 50.000 i året med sin kransemi, mye takket være oppdragene fra dette selskapet. Bilen, en Scania R560 2009-modell med tandem, er lett å legge merke til og første gang vi så den var på Jæren Storbilmesse i 2012.

Bilen ble levert ferdig som kranbil i 2009 og Bjarte berømmer Bertin Brekke på deres eget verksted for at bilen har blitt så fin. Brekke har fikset opp bilen og laget blant annet platene i aluminium og kassen foran, som er en fin detalj.

Det medfører litt ekstra vasking og stelling, noe han synes er greit i forhold til ressursene som er lagt ned i bilen. Bjarte ser på klokka og starter opp åtteren, neste stopp blir et godt stykke opp i Sverige en plass.

Sjøsetting i Gyavatnet ved riksvei 43, Sirdalsveien. Et godt eksempel på bilens nytte der hvor kaianlegg er mangelvare.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!