Vi lastet opp morenemasse til 54 tonn totalvekt og prøvde Tatra i dumperland ved utbyggingen av et minikraftverk. Gjennomføringen var det ingenting å si på.

Over stokk og stein med uavhengig fjæring og drift på alle hjul. Det ser absolutt ikke bra ut, men det tar seg frem og komforten er upåklagelig.

Daglig leder Jarl Tore Johansen (t.h.) og medeier Einar Gullesen i Tatra Norge AS begynner i det små, men håper og tror at Tatra har en kundegruppe i Norge som de etter hvert vil finne.

Ingen sjanse for vridning i ramma med denne konstruksjonen. Tatra produseres som byggesett og kan monteres sammen med det antall aksler du måtte ønske.

Entreprenør Jarl Tore Johansen fra Korgen i Nordland var lei av at anleggsbilene hans til stadighet måtte innom verksted for reparasjoner. I bakhodet hadde han en 20 år gammel opplevelse fra da han lånte en Tatra av en kamerat noen uker. Der og da ble han overbevist om denne sjeldne lastebilens fortreffeligheter. Var det fortsatt liv i dem?

- Jeg googlet dem på nettet for å se om den fortsatt ble produsert og der poppet det opp et bilde av en ny Tatra Phoenix. Jeg så at det hadde skjedd en hel del siden sist jeg prøvde en slik bil, så jeg ringte fabrikken og spurte om jeg kunne komme til Tsjekkia for å prøvekjøre, forteller Johansen.

Til Tsjekkia

Avtale ble gjort og sammen med to kamerater dro han nedover i desember i fjor for å kjøre Tatra på fabrikkens testbane. Han ble raskt overbevist. En slik skulle han ha.

- Jeg bestilte fire biler og før dagen var omme hadde ledelsen i Tatra også tilbudt meg agenturet på salg av Tatra i Norge. Med på lasset fulgte agenturet for den slovakiske påbyggeren VS-Mont. Kravet var at jeg hadde et servicepunkt, så vi fikk godkjent vårt eget verksted til det foreløpig. I slutten av juli hentet vi den første bilen hjem til Norge, forteller han.

Med seg i det nye selskapet, Tatra Norge AS, har han Einar Gullesen.

De to er overbevist om at Tatra har noe i Norge å gjøre. Dette er bilen som ikke går i stykker, og som kommer frem der andre må gi opp, hevder de.

Bruksområder

Tatra er særlig kjent for sin konstruksjon med sentralrørsramme, uavhengig fjæring på alle hjul og allhjulsdrift. En ustoppelig kombinasjon, mener mange.

Johansen tror denne lastebilen vil være perfekt både som bergingsbil, brannbil, tømmerbil og ikke minst anleggsbil.

- Den gjør jobben som dumper i ulendt terreng i tillegg til at den fungerer som landeveisbil. Den er retningsstabil og går som et lokomotiv. På grunn av den uavhengige fjæringen på alle hjul, kan den også holde høy hastighet på dårlig anleggsvei. Vi testet den på en fire mil lang anleggsvei og brukte 20 minutter kortere tid enn de andre som kjørte der, hevder han.

Solide komponenter

Prismessig ligger en Tatra 8x8 i samme område som en tradisjonell tandembil og i tillegg går de billig ifølge importøren. Det følger også med tre års garanti på alle komponenter.

På testbilen vi prøvekjørte var alt under ramma fra Tatra, mens Paccar har levert DAF-hytte, motor på 460 hk og ZF gearkasse. Vi kjørte manuelt, mens bilene som kommer til TRANSPORTmessa også er utstyrt med AS Tronic. Fra neste år kommer disse bilene med automatkasse fra Allison, men når det gjelder hytte er det kun CF-varianten som leveres, med eller uten køye.

Artikkelen fortsetter under videoen.

Over stokk og stein

TransportMagasinet tok turen til Mo i Rana for prøvekjøring. Rana Gruber var første testområde. Dumperkassa på 18 kubikk var fylt til randen og med totalvekt på 50 tonn la vi avgårde på hullete grusveier.

- Du må bare gi på, sa Johansen fra passasjersetet. Veien tatt i betraktning, vegret vi oss litt, men farten økte og de forventede slagene og ristingen uteble. I 80 km/t nærmest svevde vi avgårde over slaghullene, mens den uavhengige fjæringen fanget opp ujevnhetene uten å sende dem videre i chassiset. En merkelig følelse, men du verden så moro. Neste test var bakken opp til bruddet. Så bratt at Johansen hardnakket påsto at ingen andre ville klart å ta i gang der med fullt lass. Her ferdes bare dumpere, og så vi da. To brytere for sperrer ble aktivert og vi krabbet oss opp uten glipptak.

8x8, mer er det ikke å si.

Offroad

Vi oppsøkte også et minikraftverk som var under bygging. Morenemasse ble fraktet oppover en bratt fjellside med dumper. Også her fikk vi lov til å prøve oss. Lastet til 54 tonn, koblet vi inn reversen og rygget opp i sporene til dumperen. Bløtt, hullete og bratt, null problem denne gangen heller.

- Hadde det ikke vært for Tatra, så hadde det ikke vært noen oljeledning i Sibir, påpeker Johansen. Russland er det største markedet og forsvaret i flere land er også storforbrukere av det tsjekkiske lastebilmerket.

Man trenger ikke anlegge vei for å frakte masser med en Tatra.

- De har også vunnet Paris-Dakar flere år på rad. Så hvis jeg får til salget av Tatra i Norge, skal jeg være med der en gang, smiler den motorsportinteresserte nordlendingen.

Turné

Neste sommer satser han på norgesturné for å oppsøke potensielle kunder. Han er opptatt av at man må få teste denne bilen på den kjøringen man er vant med til daglig.

- Jeg kommer ikke til å prate bil med noen før de har vært inne i en Tatra og prøvekjørt. Denne bilen kan man ikke prate på folk. Det holder ikke med en flott brosjyre, fastslår han.

Tatra garanterer at du kommer opp en 45 % stigning med fullt lass uten problemer. Her prøver vi oss i Rana Gruber med 50 tonn totalvekt.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!