Rød tall for grønne Bring første halvår.

Elisabeth Gjølme er konserndirektør kommunikasjon i Posten. Foto: Erik Burås, Posten

Alle vet at Postens tradisjonelle forretningsområde som brev og pakker til privatpersoner har vært kraftig dalende i mange år. Posten måtte rett og slett skaffe seg flere bein å stå på. De har lenge sagt at de skal bli en ledende leverandør av logistikktjenester, ikke bare i Norge, men i Norden for øvrig. For å klare det har de kjøpt opp stadig flere konkurrenter i inn og utland.

I Norge kan vi nevne kjente merkevarenavn som Emdal Transport og Spedisjon, Terje Holmskau Transport og Fredrikstad Transport og Spedisjon, mens svenske Ekdahls, IntertranspedIA, Ytrans og Coldsped er blant de nordiske som har blitt grønne de siste årene. Og i sommer kjøpte Posten seg inn i danske Danske Fragtmænd AS.

Bring har også virksomhet utenfor Norden, blant annet eier de Blomquist Trucking i Slovakia. Sistnevnte har 234 lastebiler i stallen.

296 millioner

Nå kan det se ut som om alle oppkjøpene ikke har resultert i den største lønnsomheten. I en stor artikkel i Finansavisen lørdag skriver de at Postens logistikkselskap Bring har tapt 296 millioner kroner hittil i år! Posten sier selv at logistikkmarkedet er preget av sterk konkurranse og press på marginer, noe som har påvirket resultatet negativt første halvår. Finansavisen skriver at Bring økte tapene fra 50 millioner kroner i første kvartal, til hele 244 millioner kroner i andre kvartal. Til sammen 296 millioner kroner! Finansavisen skriver videre at de stygge tallene først og fremst skyldes nedskriving av konserngoodwill på 110 millioner, og avsetninger på 127 millioner kroner knyttet til markedsregulering av en husleiekontrakt.

Ikke tap

Men Elisabet Gjølme, konserndirektør Kommunikasjon er ikke enig at det er snakk om tap. Til Finansavisen sier hun følgende:

"Det er ikke riktig å fremstille det som om Bring har tapt penger. For det første gjelder det logistikksegmentet og ikke Bring. Bring er Postens merkevare til bedriftskunder i Norge og Norden - både for post og logistikk. Og for det andre er det et negativt resultat - ikke tap".

Hun sier også at logistikkmarkedet er nordisk og kundene etterspør nordiske løsninger. De ønsker ikke én leverandør for hvert land.

Slovakiske Blomquist Trucking har 234 lastebiler og er et av Postens utenlandske transportselskap.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!