Politikerne krangler og roter med begreper. I mellomtiden er det tut og kjør for tropiske sjåfører
- Dette er sosial dumping som vi vil komme til livs. Det haster med å få på plass et effektivt regelverk som hindrer at flere norske bedrifter går konkurs, fortalte Høyres Ingjerd Schou til Dagbladet forleden da avisen forela Dinotrans-saken for henne.
Les også: Nå er øst-europeerne for dyre
Det er snart et halvt år siden TransportMagasinet først skrev om Dinotrans som fløy inn fillipinske sjåfører for oppdrag her hjemme. Allikevel er det først nå i den senere tid at massemedia griper saken og presenterer den for politikerne.
Schou rister kledelig på hodet og bruker anledningen til å legge litt av skylden på den rød-grønne flertallsregjeringen som hun sier har hatt mange år på seg for å få regulert markedet.
Hun mener at problemene med utenlandske selskaper og utenlandske sjåfører ikke er selskapenes ansvar, men først og fremst et politisk ansvar og passer på å flette inn at obligatorisk bombrikke (som bl.a. hennes parti har foreslått, naturligvis) ennå ikke er realitet.
Statsråden sparker tilbakeSamferdselsminister Marit Arnstad fra SP - som egentlig ikke er noen minister, men statsråd - er uenig og blander kabotasjekjøring inn i debatten.
I dette tilfellet sparker statsråden Høyre på leggen og hevder konkurransen internasjonalt er mer krevende som et resultat av EUs indre marked og kabotasjekjøring som hun sier at Høyre er tilhenger av. Hun tillegger at obligatorisk bombrikke innføres fra neste år. Ett poeng til SP der altså. De fikk fordelen av å uttale seg sist.
Hun får støtte fra Arbeiderpartiets arbeidspolitiske talsperson, Anette Trettebergstuen, som også presiserer at Høyre ikke følger med i timen ettersom de altsåp allerede har vedtatt å innføre obligatorisk bombrikke.
Bombrikke (og kontroll av denne) er et godt poeng, men ikke nødvendigvis opp mot sosial dumping. En rekke utenlandske versting-selskaper som kjører fast på Oslo og Norge bruker faktisk bombrikke i dag, men dumper allikevel sjåførlønnen. Vi har selv sittet på med utenlandske sjåfører og observert dette.
Begrepet kabotasje har eksistert i en årrekke, men det er først de siste par årene at politikere, politi og kontrollører tar bladet ut av - og ordet inn i - sin munn. Svært mange vet ingenting om hva begrepet innebærer - bare at det er skremmende og må til livs.
Sosial dumping har ofte - men ikke nødvendigvis - sammenheng med kabotasje. Dinotrans største geskjeft er såvidt vi vet ikke kabotasjekjøring, men derimot internasjonal transport. Dessuten er det stor forskjell på lovlig og ulovlig kabotasje.
Dette sliter ofte politikere med å forstå, og det virker ikke som om det er så farlig heller, bare det høres ut som om de vet hva de prater om.
Innsikt er overvurdert. Retorikk og argumentasjonsteknikk tar flest stikk i politikernes kortstokk. I mellomtiden eskalerer mengden av utenlandske vogntog på norske veier.