Dinotrans har også kontorer i Sverige. Den svenske direktøren, Staffan Resare, er også administrerende direktør for hele selskapet. © Facebook

Spørsmål som hvor bor sjåførene når de ikke kjører, hvordan har de fått sitt fillipinske sertifikat gyldig i Europa, og hvordan er det egentlig å venne seg til vinterveier er blant de tingene mange spør seg om. Vi har forsøkt å kontakte de fillipinske sjåførene, men har ennå ikke lykkes. Kanskje synes de også at de har fått nok oppmerksomhet? © Facebook

De filippinske sjåførene tjener det dobbelte i Europa, sammenlignet med hjemlandet deres. © Foto: Jens Marius Gundersen

Da det ble kjent at Dinotrans i fjor fløy inn billige fillipinske sjåfører ble det ramaskrik. Under overskriften "Nå er Øst-europeerne for dyre" satte vi søkelyset på flere sider ved dette opplegget som satte sinnene til sjåførstanden i kok.

Dengang hevdet Dinotrans at sjåførlønnen lå på mellom 12000-17000 svenske kroner i måneden - noe som er lavt nok.

Stoppafusket har gjennomgått regnskapene

Nå har en svensk journalist gått gjennom regnskapene til selskapet - og selv om resultatet kan virke horribelt, er det kanskje ikke helt uventet. De fillipinske sjåførene som kjører på Sverige tjener omkring 20 kroner timen hevder journalisten.

Dette fremgår av en artikkel som er publisert av Stoppafusket.nu.

Vi har ved selvsyn gjentatte ganger møtt fillipinske sjåfører i Norge også, og lønnen er omtrent den samme her, selv om bedriften forsøker å få lønnen til å virke høyere ved å regne diett som lønn.

Da journalisten konfronterer en av hovedeierne, svenske Staffan Resare med tall fra selskapets regnskap, bekrefter han indirekte den lave lønnen - men hevder at det er slik alle øst-europeiske selskaper driver. Korrespondansen mellom Resare og journalisten ligger i sin helhet på stoppafusket.nu der det tydelig fremgår at Resare ikke ønsker særlig kontakt med journalisten.

Den største omsetningen fra Sia Dinotrans kommer fra Sverige med 45 prosent. Deretter kommer Tyskland med 22 prosent og Norge med omtrent det samme - 21 prosent. I Latvia trekker de bare inn 1,8 prosent av omsetningen.

Søker fortsatt sjåfører

TransportMagasinet er forøvrig kjent med at Dinotrans fortsatt søker etter fillipinske sjåfører. Nå ligger en annonse ute der de ønsker 50 sjåfører. Du finner jobbannonsen her.

Vi husker at de fillipinske sjåførene som i første omgang kom til Europa, ble utsatt for så mye hets at flere åpne facebook-grupper måtte stenges eller slettes. Vi forsøkte også selv å få fatt i noen av de fillipinske sjåførene uten å lykkes.

Les også: Nå er øst-europeerne for dyre

Les også: Forsvarer bruken av fillipinske sjåfører

Også andre transportører lukter på muligheten for rimelig arbeidskraft. I et dansk radiointervju fra oktober i fjor fortalte direktør Jørgen H. Hansen fra Freja Transport & Logistics A/S i Danmark at de også kikket på denne løsningen. Hansen fortalte at fillipinske sjåfører ikke bare var billigere - men de drakk også mindre alkohol enn sine øst-europeiske kolleger.

Du kan høre det korte innslaget her. (Spol frem til 02.14)

Dinotrans har fått negativ omtale tidligere. Dette bildet av en Dinotrans-bil er fra 2011 da en latvisk sjåfør forsøkte å snike på ferga mellom Volda og Folkestad. Sjåføren nektet å betale. Tide Sjø satte hardt mot hardt og bilen måtte bli med tilbake. Bilen gikk i transport for Kuhne + Nagel. Bildet har vi fått av Jens Marius Gundersen som overvar det hele. © Foto: Jens Marius Gundersen

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!