Karl-Erik Andreasson startet bedriften i 1980. I dag er det et familieforetak der også Yvonne Andreasson er involvert. Med utgangspunkt i terminalene i Gøteborg og Jönköping transporteres stykkgods over hele Europa.

Andreassons Åkeri har gjennom det egne selskapet Zimit Transportförmedling, bemannet sine 145 trekkvogner med utelandske sjåfører. Disse har vært registret som selvstendig næringsdrivende med hvert sitt enkeltmannsforetak, for det meste er det snakk om sjåfører fra Polen.

Les også: Millionsmell for Andreassons Åkeri

De fleste av de selvstendige som Zimit har formidlet har ikke hatt noen egen lastebil. De har också manglet det som i Sverige heter F-skatteseddel och et såkalt E101/A1-bevis, og har ikke betalt skatt eller sosiale avgifter. Hverken i Sverige eller i Polen. Skatteverket har underkjent Andreassons forretnings- og skatteopplegg.

Utredningen som det svenske Skatteverket har gjort viser i all vesentlighet at de omkring 200 inleide selsvstendig næringsdrivende sjåførene har arbeidet under ansettelselignende forhold.

10,5 millioner

De har hver måned fakturert Andreassons for utførte tjenester etter antall timer de har jobbet. Ingen av dem har hatt svensk F-skatteseddel, bare noen enkelte har hatt bevis på sosialforsikringstilknytning, E101- eller A1-bevis, som viser i hvilket land sjåføren skal være sosialforsikret. Andreassons har ikke betalt arbeidsgiveravgifter eller gjennomført avdrag for forskuddsskatt på de utbetalinger sjåførene har mottatt.

Skatteverket har derfor økt Andreassons grunnlag for arbeidsgiveravgift med 30.367.267 svenske kroner, tilsvarende sjåførenes ikke-oppgitte lønner. Det leder i sin tur til at transportbedriften skal betale 9.501.493 kroner i arbeidssgiveravgift. Dessuten må de ut med 950.149 kroner i ekstraskatt.

Med rente blir sluttsummen drøyt 10,5 millioner kroner. Andreassons har overklaget Skatteverkets avgjørelse, og saken er ennå ikke avgjort.

20 millioner

Parallelt med skattesaken har det svenske Transportarbetareförbundet saksøkt Andreassons Åkeri for 20 millioner kroner i erstatning for brudd mot kollektivavtalen fordi man gjennom Zimit Transportförmedling har bemannet sine biler med falske selvstendige næringsdrivende. Søksmålet skal opp for Arbetsdomstolen i slutten av oktober.

At Zimit nå er konkurs skal ikke påvirke denne prosessen.

- Det er jo Andreassons og ikke Zimit som vi har saksøkt, og jeg har vanskelig å tro at dette vil ha noen betydning for vår sak, sier Ulf Persson, sentral transportombudsmann hos fagforeningen Transport till avisa Transportarbetaren.

Les også: Et konstruert tilfelle

Les også: Må betale millionkrav for polske sjåfører

Andreassons Åkeri har benyttet sjåfører de har skaffet via sitt eget bemanningsselskap Zimit Transportförmedling. I et forlik med fagforeningen Transport skal Andreassons betale 175.000 kroner . Dermed blir det ingen ny rettsak mellom "facket" og Andreassons Åkeri. © Foto: Tommy Holl

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!