Alt klare for levering av tredemøller eller andre store treningsapparater. Torbjørn Simonsen leverer alt av slikt utstyr for XXL i Tromsø med god hjelp av Transporteren.

Torbjørn Simonsen mener VW Transporter er den peneste og mest kjørbare varebilen. Han har investert i en lang modell med skyvedører for å få et optimalt verktøy i jobben sin. Bilen var ny i februar.

Torbjørn Simonsen kjører mest Mercedes Actros for å få med seg alt godset på rutene sine, men haster det eller varemengden er liten, blir det tur med Transporteren.

Det er full sommer i Tromsø idet vi blir med på dagens losserunde rundt Kvaløya utenfor Tromsø, sammen med Torbjørn Simonsen.

Han har parkert sin VW Transporter og plukker oss opp med en Mercedes Actros 2551 med container full av varer fra Tollpost.

Varebilen er ikke i bruk på de lengste rutene, men den har sin sentrale rolle i bedriften likevel.

Torbjørn forteller at han har forsøkt dette yrket tidligere, men da var rutene så lange og krevende at han gikk lei.

I stedet kjørte han tårnkran og deltok i forskaling og betongarbeid på de store byggeplassene i Tromsø.

Ønsket

- Jeg ble kontaktet av Tollpost, som jeg kjørte for tidligere. De ønsket meg tilbake og vi diskuterte oss frem til bedre rammevilkår enn jeg hadde den gangen. Før hadde jeg 12 timers dager og rutene var dobbelt så lange. Det var uholdbart. Jeg måtte laste om søndagene for å rekke over alt, så jeg holdt ut bare et år, sier han.

I dag har han to lastebiler og Transporteren å holde styr på. Han har ansatt sjåfør på den ene av dem og håndterer Actros'en og varebilen selv.

Første levering i dag er til et kommunalt bygg. Torbjørn ringer og prøver å få tak i noen som vet noe. Han vet at det kan være en utfordring å finne rette menneske i den etaten. - Vi tar den på returen, sier han til slutt og vi setter kursen vestover.

Nummer

En vask til et nybygg, en pakke her og noen dekk der. Telefonen er flittig brukt underveis, selv om han er relativt godt kjent på denne ruta etter hvert.

- Jeg kjører her hver onsdag. Nå begynner de fleste husene å få nummer, så det hjelper betraktelig.

Husnumrene på Kvaløya er lagt opp etter antall meter fra Sandesundbrua over til fastlandet. Har et husnummer 1190, ligger huset 1190 meter fra brua. Triptelleren kan altså være til like god hjelp som gps.

Penest

- Hovedstammen på rutene jeg kjører er grei, men det er avstikkerne som tar tid. Dem er det mange av. I går brukte jeg en time på å kjøre ett kolli helt opp i Kirkesdalen. Andre dager har jeg 70 leveringer med Transporteren, smiler han.

Når godset haster eller når varemengden er liten, får Transporteren lufte seg utover den daglige til og fra jobbkjøringen. Med 180 hk TDI og DSG-kasse flyr den lavt gjennom terrenget. For Torbjørn var det ikke tvil. Han ville ha VW av flere grunner.

- Jeg syns den er best på kjørekomfort. En kombinasjon av det og servicen jeg får hos Sulland avgjorde. I tillegg ser den pen ut i forhold til konkurrentene. Transporter er den peneste varebilen man kan få i mine øyne, fastslår han og forteller at også Mercedes Vito var under vurdering, men mye trøbbel med politiets biler i Tromsø skremte ham vekk fra det merket.

Falck

Torbjørn vet det meste om hvilke problemer biler i Tromsø sliter med. Han jobber nemlig for Falck hver fjerde helg.

- Jeg er ikke utdannet bilmekaniker for det. Nå holder det med bilmekanikergener. Det er lite man får gjort annet enn å taue til verksted nå for tiden. Unntakene er vel tomt batteri og fastkjøring, mener han.

Vi ankommer Brensholmen, ytterst på Kvaløya. Her skal Torbjørn levere en gravstein. Siden setter vi kursen til vakre Sommarøya, som lever opp til navnet sitt denne dagen.

Over fjorden ligger Senja. Vi er i de vakrere delene av Nord-Norge og påpeker at dette ikke er den verste arbeidsplassen man kan ha. Torbjørn må si seg enig, selv om det kan være tøft her om vinteren.

Ras

På returen kjører vi gjennom rasområdene som fikk gjennomgå sist vinter. Flere hundre meter med rasert bjørkeskog gjør inntrykk.

- Vi må bare stole på dem som vurderer rasfaren, men de bommer jo hver vinter også, sier han ettertenksomt.

I fjæra sitter en havørn, 50 meter fra bilen, idet vi suser forbi. Dagligdagse inntrykk her ute, forstår vi og Torbjørn innrømmer gjerne at han trives i jobben.

- Det var mye å ordne da samarbeidet med Tollpost skulle i gang igjen sist høst, både løyver og bankgarantier, men nå er jeg i rute. På sikt satser jeg også på å utvide virksomheten med flere biler, både store og små. Jeg har bedre ruter og bedre betalt denne gangen. Forutsetningene er helt annerledes, bekrefter han.

Kundekontakt

Fremtiden virker lovende for bileieren som blir tobarnsfar til høsten.

På skolen der vi leverer tørkeruller, står ungene og drar i hornet. Torbjørn gir dem det de vil ha til stor jubel. Fremtidens yrkessjåfører må fanges inn allerede i barneskolen.

Torbjørn prater med kundene og tar seg tid. Han syns det er viktig å skape en god tone med dem han leverer til. Så ringer de igjen neste gang, tenker han.

XXL

Noen kvelder i uken står utkjøring for sportskjeden XXL for tur.

Torbjørn leverer og monterer treningsapparater hjem til folk. Bak i Transporteren har han verktøy og sekkehjul liggende. Tredemøller og sykler blir skridd sammen og overlevert fornøyde kunder når det trengs.

- Jeg får ordrene på mail og ringer og avtaler med kunden om levering. Det kan være fem på en dag eller ingen på en uke. Disse jobbene tar jeg etter at jeg er ferdig med kjøringen for Tollpost, sier han.

Godt han har Exclusiveutgaven av Transporter å hjelpe seg med da.

Alt som normalt

Turen vår nærmer seg slutten. Ho Hege får partyvarene sine, så hun kan ringe venninnene og si at nå er sakene kommet. Ungdommen får nytt dekk til motorsykkelen sin og moppene til kommunen får etter enda flere telefoner, en helt annen leveringsadresse enn opprinnelig. Alt er som det pleier da Torbjørn parkerer etter endt levering. Nå er det Transporteren som venter igjen.

Først hjem å få seg middag, så kanskje noen skal begynne å trene seriøst hjemme i stua. I så fall er ikke Torbjørn langt unna.

- Det er denne jobben jeg trives best med, sier Torbjørn Simonsen i TOSI Transport as.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!