Vi har kjørt Sisu en rekke ganger og blitt imponert hver gang. Våren 2011 var vi de første i fagpressen til å prøvekjøre nye Sisu Polar.

Mye tyder på at Sisu Polar Euro 6 kommer til å benytte dette førerhuset.

Vekk med stjerna, inn med Sisu-emblemet og plassert på en finsk ramme. Vi tipper det blir den neste Sisu Polar.

Opp gjennom årene har mange spådd den finske lastebilprodusenten Sisu en snarlig død. Det er rett og slett ikke marked for så små produsenter - trodde mange. Tross dystre spådommer, nye utslippskrav og et turbulent lastebilmarked så har Sisu vært tilpasningsdyktige, meget tilpasningsdyktige. Da denne skribent startet å skrive om lastebiler hadde Sisu akkurat begynt å kjøpe førerhus fra Renault, motorene kom fra amerikanske CAT. Etterhvert kunne man også velge Renault/Volvo-motorer. Så var det game over for handelturer til Frankrike. Finnene måtte se seg om etter en annen underlevereandør, og valget falt på Daimler som inngikk en avtale om å levere førerhus fra Mercedes-Benz Actros, samt drivlinje fra samme produsent.

Vi har selv vært ved fabrikken i Karjaa å sett på produksjonen og fått prøvekjøre lastebilene. Og som vanlig lot vi oss imponere av den lille lastebilprodusenten.

Euro6

Men hvordan skulle det gå med de nye Euro 6-kravene? V6eren til Mercedes er jo en Euro 5-motor. Vel, samrabeidet med tyskerne er tydeligvis et fruktbart samarbeid. I følge den finske produsenten er de straks klare til å sette i gang produksjonen av Sisu Polar Euro 6, og dermed kommer det nok en ny Sisu på markedet.

Det er nemlig ikke bare snakk om nye Euro 6-motorer, men også nye førerhus. Sisu Polar Euro 6 skal leveres med den nye rekkesekseren som også benyttes i Mercedes-Benz. OM 471-motoren som er på 13 liter, leveres med effekter på 420, 480 og 510 hk. 16-literen som heter OM 473, kan også leveres. Her kan kundene velge mellom 520, 580 eller 625 hk.

Når det gjelder gearkasser så kan Sisu Polar Euro 6 leveres med den nyest generasjonen PowerShift 3 automatisert gearkasse, men kan også leveres med manuelle kasser fra Mercedes. Den legendariske amerikanske gearkassa Eaton Fuller RTLO, som så mange Sisu-eiere setter pris på, vil bli tilgjengelig på et senere stadie.

Flatt gulv

Chassisene på neste generasjon Sisu Polar blir fortsatt variantene lav U300 og høy C460. Dermed kan man enkelt benytte samme påbygg som dagens modell. For som de fleste vet så leverer Sisu komplettbiler for tømmer, anlegg, veiarbeid og krankjøring. Dagens aksler, fjæring og annet av chassiset kommer også til å forbli relativt uforandret. Den nye modellen leveres med to basishytter, en lav og en høy.

Den største sovehytta får flatt gulv, og dermed er ikke Mercedes-Benz Actros og nye Renault T-serien alene om nettopp det. Etter hva vi i redaksjonen har grunn til å tro så kommer neste generasjon Sisu Polar til å benytte det nyeste førerhuset til Actros, men med Sisu-logo i stedet for stjerna.

- Ny teknologi knyttet til de stadig strengere utslippskravene gjør det stadig vanskeligere å selv velge komponenter og å lage nisjemodeller etter kundenes spesifikke ønsker. Derfor ser vi stadig etter innovative løsninger som gjør det mulig for oss tilby våre kunder funksjonelle produkter med god design også i framtiden, sier Timo Korhonen, administrerende direktør i Sisu Auto.

Salget av Sisu Polar Euro 6 begynner med introduksjone av den nye modellserien i oktober. De første kundeleveransene vil skje i andre kvartal 2014. Og hvis du lurer? Joda, den nye modellen viderefører Sisus unike tandem med full akselløft. Ikke mange som kan matche det?

Fra vårt fabrikkbesøk i Karjaa, Finland i 2011.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!