Vi synes lanseringsfargen er litt dyster, men det er mulig den gjør seg bedre i virkeligheten enn på bilder.

Lekkert interiør.

Den nye T-serien leveres med fire forskjellige hyttevarianter. Her med høyt tak og motortunnel med 20 cm høyde.

Dess mer vi ser på nye Renault, dess tøffere synes vi den er.

Renault T-serie jevnlastbil i 6x2 versjon.

Hvordan en lastebilimportør kunne gjøre en slik bommert er mer enn vi forstår. Et av de absolutte fortrinnene til en lastebil er jo nettopp flatt gulv. Vel, siden vi ikke overvar selve introduksjonen tok det et døgn før vi oppdaget at den nye Renault T-serien kan leveres med flatt gulv i versjonen med det største førerhuset. Vi fikk endret teksten i nettversjonen av saken, men den trykte versjonen fikk vi ikke gjort noe med. Bladet hadde allerede gått i trykken.

Dessuten har vi fått noen tilbakemeldinger fra lesere som tyder på at en del ikke fikk med seg rettelsen i nettartikkelen heller.

Fire førerhus

I motsetning til tidligere, da Renault hadde to langtransportbiler med Renault Premium og Magnum, er den nye T-serien basert på samme bil. Men man kan velge mellom fire førerhus, kort "Day Cab", lang "Day & Night Cab med køye, Sleeper Cab med høyt tak og køye, samt High Sleeper Cap med ekstra høyt tak, flatt gulv og køye. At basisen for førerhusene er nye FH-hytta trenger man ikke å være atomforsker for å se. Allikevel har Renaults variant en rekke endringer, ikke minst i front og framkant av hyttetaket, slik at det er helt tydelig at dette ikke skal være en kloning av Volvo FH.

Det samme ser vi på interiørsiden, der dashbord og andre interiørdetaljer skiller seg klart fra Volvo FH.

Med den nye T-serien har Renault fått en langtransportbil som kombinerer Renault Premiums lave luftmotstand og gode drivstofføkonomi, med Renault Magnums unike bomiljø. Og velger man det høyeste førerhuset får man flatt gulv som tidligere. Den største forskjellen for en gammel Magnum-frelst er at innsteget nå er av tradisjonell type, i motsetning til Magnums amerikanske innsteg med stige i bakkant av dørene. Det er neppe noen ulempe.

Komfort

Blant komfortdetaljene i hytta finner vi nye, komfortable stoler fra Recaro, nye forbedrede køyer, den nedre med store oppbevaringsrom under køya, mange smarte oppbevaringsrom rundt omkring, en tretrinns rattjustering ala nye Volvo FH, samt forbedrede innvendige lyspunkter. Blant annet automatisk overgang til rødt nattlys under kjøring. Videre kan man sikre seg mot innbrudd i hytte med automatisk alarm, samt ekstra robuste, innvendige låser som sikrer dørene.

På sikkerhetssiden kan Renault T-serie leveres med "Lane Departure Warning System" som varsler hvis bilen begynner å skjene ut over kantlinja, adaptiv cruisekontroll, elektronisk bakkestarthjelp og elektronisk traction kontroll for å nevne noe.

Drivlinje

Nye Renault T-serie kan leveres med to forskjellige motorer med totalt seks forskjellige effekter. Begge motorseriene kjenner vi fra tidligere, men nå er de her i Euro 6-utgaver. Det er snakk om DTI 11-motoren som er på 10,8 liter og leveres med effekter på 380 hk og et dreiemoment på 1800 Nm, 430 hk og et dreiemoment på 2050 Nm, samt 460 hk og et dreiemoment på 2200 Nm.

DTI 13-motoren har et slagvolum på 12,8 liter og leveres også i tre effekter. Den "svakeste" er på 440 hk med et dreiemoment på 2200 Nm, videre leveres den med en effekt på 480 hk 0g et dreiemoment på 2400 Nm, mens den sterkeste er på 520 hk med et dreiemoment på 2550 Nm. Noen sterkere motorer tilbys ikke. Da må man i stedet velge slektningen Volvo FH.

Det automatiserte gearsystemet Optidriver er standard på alle utgavene. Manuelle kasser kan bestilles særskilt.

Spennende

Alt i alt finner vi Renault T-serie for langtransport svært spennende. Førsteinntrykket av den nye hyttas ble riktignok noe negativt på grunn av lanseringsfargen Renault har valgt. Nå har vi riktignok bare sett bilen på bilder så det er mulig den tar seg bedre ut i virkeligheten, men for oss så ser den ut til å være militærgrønn metallic, en farge vi forbinder med lastebiler i konfliktområder, ikke på europeiske landeveier.

Det gjør førsteinntrykket litt dystert.

Men både det utvendige designet og interiøret tiltaler oss. Og når vi nå engang for alle konstaterer at Renault, som en av to europeiske lastebilprodusenter, fortsetter å tilby flatt gulv, tror vi at den nye T-serien til og med kan tiltale andre enn ihuga Renault-entusiaster. Joda, Renault Magnum er død, men Magnum gulvet levere videre!

Vi ser fram til en prøvekjøring om ikke så altfor lenge.

Renault T-serie leveres i flere førerhusvarianter, og med motorer opp til 520 hk.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!