I segmentet for lastebiler over 22 tonn er Renault i ferd med å bli et nisjemerke. Kan ny modell og salg via Volvo-organisasjonen hjelpe?

Norges minste lastebilimportør, Elverum Maskin, har registrert en Sisu Polar hittil i år.

DAF har gjort et solid hopp oppover på registreringsstatistikken. Og det før den nye XF-serien er på plass.

Halvårstallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken viser en fortsatt nedgang i lastebilsalget, men mens nedgangen i løpet av årets tre første måneder var på 172 lastebiler, er nedgangen første halvår på 109 biler sammenlignet med samme periode i 2012. I segmentet for de letteste lastebilene er det bare en liten nedgang. Segmentet fra 7,5 tonn til 10 tonn har eksakt samme antall som første halvår i fjor.

Når det gjelder segmentene fra 10 til 16 tonn og fra 16 til 22 tonn kan begge vise en økning, mens størst nedgang er det altså i segmentet over 22 tonn. La oss se hvordan det ser ut i de enkelte segmentene.

3,5 - 7,5 tonn

Dette segmentet, som mange kaller C1-segmentet, følger tradisjonen. Det betyr Mercedes-Benz på toppen med 81, Iveco på andre plass med 45 og Volkswagen på tredje med 15. Etter første kvartal hadde segmentet en ganske stor nedgang, men etter halvgått løp er nedgangen redusert til seks kjøretøyer. Mercedes-Benz har en bil mer registrert enn i fjor, Iveco har en nedgang, mens Volkswagen endte på samme antall. Bunnplassering til Peugeot og Fiat.

Totalt ble det registrert 159 biler første halvår i år, mot 165 i samme periode i fjor.

7,5 - 10 tonn

Dette segmentet er bittelite med et antall på bare 93 registrerte første halvår, for øvrig nøyaktig samme antall som i samme periode i fjor. MAN leder segmentet med 36 registrerte, foran Fuso med 26 og Iveco med 14. MAN er den eneste som har økning, mens de fleste har nedgang. DAF har registrert seks biler, det samme som første halvår i fjor.

Bunnplassering til Mercedes-Benz i dette segmentet. De står fortsatt bare med en registrert bil.

Totalt ble det registrert 93 biler første halvår. Det er identisk med tallene fra første halvår i fjor.

10 - 16 tonn

Segmentet for lette distribusjonsbiler er også et lite segment. Her ser vi en liten framgang sammenlignet med fjoråret. 105 kjøretøyer ble registrert i løpet av første halvår. Det er 20 fler enn i samme periode i fjor. MAN fortsetter å lede segmentet med 36 biler. Mercedes-Benz ligger på andreplass med 25 biler, mens Renault på tredje kan notere seg for 23 biler så langt. Volvo ligger på fjerde med 11 biler. Renault har for øvrig hatt en god økning i forhold til i fjor da de bare registrerte fire biler i løpet av årets seks første måneder. Totalt ble det registrert 105 biler i segmentet, mot 85 i samme periode i fjor.

DAF "forsvarer" jumboplassen uten å kunne vise til en eneste registrert bil i løpet av årets seks første måneder.

16 - 22 tonn

I det nest tyngste segmentet er det fortsatt en liten økning i antall registrerte kjøretøy. 19 flere har fått skilter sammenlignet med samme periode i fjor. Volvo leder (så vidt) med 88 biler, mens Scania er hakk i hel med 83 biler. Tredjeplassen går til Mercedes-Benz med 31 biler som for øvrig neppe er fornøyde med en nedgang med hele 21 biler. DAF har hatt en framgang i forhold til første halvår i fjor. De har økt fra syv til 16 registreringer.

Jumboplassen går her til Iveco som står med to biler registrert.

Det har blitt registrert 263 biler i dette segmentet i løpet av årets seks første måneder, mot 244 i samme periode i fjor.

Over 22 tonn

Det viktigste segmentet for lastebilfolket er selvsagt det tyngste segmentet over 22 tonn. Forrige gang vi så på tallene var det en nedgang i dette segmentet. Det er en trend som ser ut til å fortsette, om enn i en noe lavere takt nå. Etter første halvår i fjor var tallet på 1743 registrerte lastebiler. I første halvår i år er tallet på 1601, med andre ord en tilbakegang på 142 biler.

Det er kun Scania og DAF som kan vise til en fremgang.

Førstnevnte med 25 biler, mens DAF har økt med 39 biler. Når det gjelder kampen mellom Volvo og Scania så har sistnevnte en klar førsteplass med 661 biler i år, mens Volvo ligger på andreplass med 516. Når skal effekten av ny modell slå inn Volvo?

Nederst på lista finner vi Sisu, fortsatt med bare en bil registrert, men dette er jo en nisjemodell som aldri har hatt store salgstall.

Verre er det kanskje for Renault som er i ferd med å bli en nisjemodell det også, med bare ni registrerte biler i dette segmentet på et halvår.

Mye kan nok forklares med konkursen hos Oslo-forhandleren. Det skal bli spennende å se hvordan det går framover med ny modellserie som skal selges via Volvo. Om dette er et sjakktrekk for Renault som merke er vi noe usikre på for å si det mildt.

Volvo har så langt ikke klart å hamle opp med Scania. Når slår effekten av helt ny FH inn?

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!