Skipet har plass til 1500 passasjerer og opp mot 600 personbiler. Den tar naturligvis også med busser og lastebiler.

Kaptein på MS Stavangerfjord Erik Johansen overrekker en liten gave til Kenneth Liverpool Monsen. Kenneth har seilt over 1500 (!) turer med Fjord Line.

Kaptein på MS Stavangerfjord, Erik Johansen, tar imot Kenneth Liverpool Monsen ved første tur fra Bergen.

En av årsakene er beslutningen som ble tatt underveis om at den kun skal benytte LNG som drivstoff. Dette medførte at motorene som i utgangspunktet ble satt inn på verftet i Gdansk, måtte tas ut igjen når skroget ankom Bergen Groups verft i Rissa i Trøndelag.

Men nå er den altså her; verdens første ferje i utenriksfart som utelukkende drives av flytende naturgass, LNG.

Det betyr at utslippene av NOx reduseres med 92 prosent i forhold til motorer som drives av tradisjonell olje. Dessuten forsvinner svovelutslippene og partikkelutslippene reduseres med 98 prosent. Sammen med lavere drivhusgass-utslipp er dermed den nye ferjen verdens mest miljøvennlige av sitt slag.

Førstemann ombord

I Bergen står Kenneth Liverpool Monsen klar til å være den første lastebil som kjører ombord. Kenneth som kjører for Byrknes/Tollpost har siden Fjord Line ble startet for 20 år siden seilet over 1500 ganger med selskapet. "Helt fra første seiling har jeg vært trofast mot Fjord Line" begynner han. "Gjennom denne perioden har jeg vært nærmest fast inventar og seilet med alle skip de har benyttet på overfarten mellom Bergen og Hirtshals, men aldri har jeg gledet meg så mye som nå til å komme om bord."

Mer cruise enn transportmiddel

Fjord Line`s nye superferje er hele 170 meter lang og 26,5 meter bred. Med denne ferjen starter en ny æra i rederiets historie. Konseptet er å være mer som et cruise, istedenfor bare å være et transportmiddel. Men med nye, effektive gassmotorer som vil ha en marsjfart på ca 20 knop, vil de korte inn seilingstiden fra Bergen til Hirtshals med 3 timer sammenlignet med "gamle" Bergensfjord.

Tommy Ommundsen som er spedisjonsansvarlig for cargo avdelingen til Fjord Line i Bergen, kan fortelle at det første halve året vil "gamle" Bergensfjord vikariere for nye Bergensfjord frem til den vil bli satt i trafikk i begynnelsen på 2014.

Frem til da vil Fjord line ha tre ukentlige avganger fra Bergen.

Men fra neste år når både MS Stavangerfjord og søsterskipet MS Bergensfjord er i rute vil Bergen få daglige avganger på lik linje med Stavanger, Hirtshals og Langesund.

Tar vare på sjåførene

Kenneth som grunnet sin hengivenhet til fotballaget har tatt "Liverpool" som sitt mellomnavn, er samtidig spent på om Fjord Line klarer å overføre den gode atmosfæren fra Bergensfjord til nye Stavangerfjord; "Fjord Line er noe spesielt sammenliknet med andre ferjeselskap", sier han, og fortsetter; "de er flinke til å ta vare på oss som sjåfører, besetningen om bord vet å verdsette oss og gi oss det lille av oppmerksomhet som vi trenger, og faktisk fortjener etter å ha tilbrakt flere timer alene bak rattet. "

"Det skulle egentlig bare mangle at jeg ikke fikk være først om bord etter alle de turene -og omsetningen jeg har tilført Fjord Line gjennom disse årene" avslutter han.

"Stvangerfjord er den første av to nybygde cruiseferger som går på flytende naturgass.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!