Robert Chabbert foran den siste Magnum som rullet ut fra samlebåndet i Bourg-en-Bresse. Transportfirmaet til Robert Chabbert har vært en trofast Renault Magnum-kunde i mange år.

Onsdag 26. juni ble nøklene til den siste Magnum overlevert til den franske transportøren Robert Chabbert, 23 års historie ble avsluttet. En innovativ historie om en bil som i sin tid lå langt, langt fremme i utvikling er nå over. Den nest siste Renault Magnum går til Berliet Foundation Conservatory, for bevaring for all ettertid.

En 23 år lang karriere

I 1990 ble et revolusjonerende konsept født: Renault AE med flatt gulv og et førerhus som innvendig var 1,87 m høyt. Et innovativt design, med fantastisk god plass i førerhuset, så dagens lys. Den unike Renault Magnum ble vurdert som den mest komfortable lastebilen på markedet.

Les også Nye Renault lastebiler lansert!

Denne suksessmodellen fra Renault har mange tilhengere, Europa rundt, og det er mange som nå ser på det faktum at Magnum er historie, med delte følelser.

Også i Norge har Renault Magnum hatt sine trofaste tilhengere - mange har sett på bilen som om den var en form for kultur. "En gang Magnum - alltid Magnum".

Les også: 20 år med Renault Magnum

Men for denne suksessmodellen er det nå slutt - en æra er over!

Renault Magnums historie - i korte trekk:

- I 1991 ble Renault Magnum kåret til "Truck of the Year".

- I 1997 ga et nytt interiør sjåføren enda bedre komfort.

- I 2005 og 2006 kom Renault Magnum med et nytt chassis og nye løsninger for å møte kravene i Euro 5-standarden.

- I 2008 kom Renault Magnum med større innvendig høyde og ekstra lagringsplass.

- I 2011 lanserte Renault Trucks Magnum sin Legend-utgave, med et begrenset opplag på 99 nummererte biler

som kom med de svarte og hvite fargene til stamfaren AE.

- I 2013, nærmere bestemt den 26. juni, ble den siste Renault Magnum produsert - en suksesshistorie er over!

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!