Bård Hoksrud forstår ikke hvorfor Saugbruks har fått avslag på sin søknad all den tid regjeringen har lovet å åpne for 60 tonn.

- Tidligere i år lovet regjeringen at de ville åpne for 60 tonn for tømmertransport og vogntoglengder på 24 meter. Men i et brev datert 1. juli fra Statens vegvesen får Norske skog Saugbruks avslag på sin søknad om å kjøre med nettopp 60 tonn, forteller Bård Hoksrud (Frp) til ANB.

Les også: Arnstad vil ha 60 tonns tømmerbiler

Les også: Endelig lov med 24 meters tømmerbiler - men bare på riksvei

Norske skog hadde søkt om å få tillatelse til å kjøre med 60 tonns last på følgende 6 strekninger: E18 Ørje-Svenskegrensen, Ørje-Halden, Svinesund-Svinesundsparken, Svinesundparken-Halden, Riksgrensen Holtet-Halden og Kornsjø Søtholmen-Halden.

- Det er trist at regjeringen later som om den tar utfordringene skogindustrien står midt oppe i på alvor, sukker Hoksrud og hevder at regjeringen snakker med minst to tunger. Skogsindustrien har ikke tid til å vente på høringer og utredninger. Fremskrittspartiet krever at samferdselsministeren griper inn og omgjør avslaget som er gitt til Norske skog umiddelbart, forteller Hoksrud.

Les også: - Økt lengde holder ikke

Politisk rådgiver i Samferdselsdepartementet, Sigrid Brattabø Handegard (Sp), er ikke helt enig. Til nyhetsbyrået forteller Brattabø Handegard at det allerede er åpnet for økt lengde fra 22 til 24 meter og at forslaget om å øke tillatt totalvekt fra 56 til 60 tonn nå har vært på høring.

Høringsfristen var den 5. juli. Og mens det er normalt å ha tre måneders høringsfrist, har tiden nå vært seks uker for å få behandlet saken raskest mulig.

Avslaget fra Statens vegvesen til Saugbruks sier også at dersom høringen ender opp med endringer i dagens regelverk, vil man vurdere søknaden pånytt.

- Inntil forskriften er endret, håper jeg på forståelse for at dagens gjeldende regelverk følges, avslutter Brattabø Handegard.

Les også: 32 meters vogntog: "Ingen stor forskjell"

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!