Sikkerhetstilråding til Cominor AS

Cominor AS har et styringssystem som inneholder lovpålagte og bedriftsinterne krav, og hvor krav og prosedyrer for sjåførene er tatt inn i sjåførhåndboka. Opplysninger Statens havarikommisjon for transport har fått fra passasjerene tyder likevel på at førerne i varierende grad har opplyst om bruk av bilbelte. Statens havarikommisjon for transport stiller seg kritisk til at den bussen, som Cominor AS var klar over hadde for korte bilbelter, ble benyttet på denne langturen. Scania og Cominor AS hadde en avtale om at det skulle byttes til lengre bilbelter i bussen etter hjemkomst fra Murmansk.

Statens havarikommisjon for transport tilrår at Cominor AS gjennomgår og forbedrer sitt styringssystem i forhold til at materiell som brukes har riktig tilpasset sikkerhetsutstyr og sikrer at prosedyrer som bidrar til å påvirke til riktig bruk blir fulgt opp.

Mandag 28. mai 2012 ca. kl. 0545 kjørte en buss med 27 passasjerer og to førere ombord utfor veien på høyre side på E6 retning Finnsnes. Det var 1 plussgrad og våt vei da ulykken inntraff.

To personer omkom i ulykken, og 17 ble sendt til legesjekk. Kun 5 av passasjerene brukte bilbelte.

Undersøkelsen viste at passasjerenes manglende bruk av bilbelter, som var godkjent etter forskriftene, ble forklart med at de var korte og ubehagelige å bruke. Statens vegvesen ble tidlig gjort oppmerksom på dette forholdet av SHT.

SHT er kritiske til at denne bussen med dårlig tilpassede bilbelter ble brukt på denne turen da dette forholdet var kjent for busselskapet. SHT gir en sikkerhetstilråding til busselskapet i forbindelse med dette.

Skadeomfanget ble også påvirket av at bussen traff to store fjellnabber i utforkjøringen. Det ble avdekket at det ikke har blitt foretatt sikkerhetsinspeksjon til tross for at dette er en hovedferdselsåre og en del av TEN-T vegnettet.

SHT understreker viktigheten av at Statens vegvesen har fokus på og prioriterer arbeidet med tilgivende sideterreng som viktig faktor for å redusere skadeomfang - i tråd med nullvisjonen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!