Fakta om bussene

Mercedes-Benz Tourismo L (6x2)

Antall: 9

Lengde 13.99m

Motor: OM 457 LA, 428 hk, 315 kW.

Euro 5 med EEV-avgassrensing

Girkasse: MB GO 240-8 PowerShift 8-trinn type

Manuell girkasse med helautomatisk girskifte og bakkestartholder

Retarder: Voith VR 115 E

Annet: Elektronisk bremsesystem (EBS)

Bremseassistent (BAS)

Elektronisk stabiliseringsprogram (ESP)

Elektronisk nivåregulering (ENR)

Rullestolheis montert ved midtdør.

Automatisk betjening av bagasjeluker

Mercedes-Benz Tourismo M/2 (4x2)

Antall: 20

Lengde 12.96m

Motor: OM 457 (h)LA, 408hk, 300kW.

Euro 5 med EEV-avgassrensing

Girkasse: MB GO 240-8 PowerShift 8-trinn type

Manuell girkasse med helautomatisk girskifte og bakkestartholder

Retarder: Voith VR 115 E

Annet: Elektronisk bremsesystem (EBS)

Bremseassistent (BAS)

Elektronisk stabiliseringsprogram (ESP)

Elektronisk nivåregulering (ENR)

Rullestolheis montert ved midtdør.

Automatisk betjening av bagasjeluker

Norgesbuss AS kjører flybuss til Oslo Lufthavn Gardermoen både i regi av det egeneide selskapet Norgesbuss Ekspress AS, tidligere SAS Flybussen, og i samarbeid med Norway Bussekspress AS Flybussekspressen. Norgesbuss AS har busser på veien mellom Oslo Lufthavn og ulike destinasjoner i Oslo og Akershus det meste av døgnet.

Positive erfaringer med Mercedes-Benz

Norgesbuss AS kjøpte SAS Flybussen i november 2012 og i forbindelse med oppkjøpet blir nå størstedelen av bussflåten skiftet ut til Mercedes-Benz Tourismo. Årsaken til at valget falt på Mercedes-Benz er de positive erfaringene vår nye eier, Norgesbuss AS har hatt med det tyske merket i mange år, forteller driftssjef Per Kr. Aspelund i SAS Flybussen.

Tolv av bussene skal kjøre i selskapet Norgesbuss Ekspress AS som i hovedsak trafikkerer ruten mellom Radisson Blue Scandinavian Hotell på Holbergs plass i Oslo og Gardermoen. De øvrige bussene skal kjøre i Flybussekspressen.

200.000 km årlig

De første bussene ble satt i trafikk 1. juli og hver buss kjører rundt 200.000km årlig. Alle bussene skal være levert og i trafikk innen utgangen av september i år. Det betyr at i de neste årene vil i all hovedsak alle flybussene på Gardermoen være Mercedes-Benz Tourismo.

Komfort og informasjon på første klasse

- Nye Mercedes-Benz Tourismo er som å fly i lav høyde, forteller driftssjef Per Kr. Aspelund i SAS Flybussen. Med det mener han at kunden starter flyreisen allerede om bord på flybussen. De nye flybussene er i høy turbuss-standard. Det er lagt stor vekt på god informasjon til passasjerene.

Bussene er utstyrt med et nytt infotainment-system (informasjon og entertainment) hvor det blant annet er installert WLAN og 230-volts uttak for passasjerene. En bred/dobbelt midtdør sørger for enkel ut-/innstigning. I tillegg er det montert en integrert rullestolheis. Også bagasjekapasitet er stor. Fjernstyrte bagasjeluker sørger for rask og sikker tilgang til bagasjerommet under gulvet. I tillegg er det et romslig bagasjerack innvendig i bussen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!