Hvorfor flere TM-turer?

Det har vel blitt et begrep; - Bli med TM på tur! som med denne Frankrike turen blir vår 14, hvor det hele startet med USA-tur i 2005. Hvor man nok kan lure på hvorfor vi holder på med dette her, eller om vi ikke i stedet burde drevet et reiselivsblad.

Dere, kjernen og drivkraften i turene våre, det er den fine atmosfæren som blir når likesinnede reiser sammen. Flere av oss i TransportMagasinet har så mange reisedøgn på et år at sitt eget hjem er det beste sted på denne jord. Men, disse turene vi lager hvor alle deltakerne er med på å sette sitt preg på opplevelsen, den er verdt det med god margin.

Ei heller har vi hatt noen problemer med folk, noe man lett kan tenke seg med trailerfolket til bords, for å si det sånn. Den mest dramatiske opplevelsen vi har hatt må sies å være fra 2007. Da vi laget tur til den store RAI-messa i Amsterdam. Hvor en trøndergjeng sang Rosenborg-sanger til Ole Lukkøye kom og avsluttet døgnet for dem.

Vel, Hollenderne skjønte vel intet, og det låt så fælt på slutten at det kan hende det hørtes ut som en nyskrevet avansert opera eller noe sånt. Så med forbehold om at 28 Rosenborg-syngende trøndere melder seg på samtidig, ønsker vi alle velkommen etter prinsippet; første-mann-til-mølla!

Dere, tro ikke truck racing er noe halvslappe saker, siden bilene ikke gjør "mer" enn 160 km/t, for de er nemlig bevisst sperret på denne hastighet.

For 160 km/t er så vanvittig mye heftigere enn du tror, når tonnevis med bil boltrer seg om hverandre som om man skulle sklidd sidelengs ned Måbødalen på glatta.

Og tro ikke EM-finale med 5,5 tonns truck racere på Le Mans handler kun om bilkjøring, for her er show faktoren stooor, atmosfære vi ikke finner her oppe i steinrøysa Norge, brede smil og mat så god som bare franskmenn får til.

Back stage med MAN

MAN Trucks & Bus Norge AS, som til daglig selger lastebiler med fornuftige argumenter om å erverve seg en MAN lastebil som et best mulig verktøy i sin transportbedrift!... Kaster herved slipset og innrømmer de også er gutter med stor G, og tar oss tett innpå racing livet ved å invitere hele gruppa på 30 personer "back stage" der teamene driver på. Samtidig som de byr oss på gratis lunsj med Imsdal vann - eller var det noe annet til?

Dette her blir å ta en titt i bakgården til truck race sirkuset, dere, på selveste Le Mans. Hvor vinner teamet fra fjorårets Le Mans runde - Lion Trucks Racing - kanskje kan gi deg noen inntrykk av hvordan de henter ut 1200 hester fra en MAN 480. Ja, du leste riktig!

Les også: Truck-race 2013

Det er for øvrig dette racing teamet vi skal spise lunsj hos. Varm gjerne opp lunsjen med en sniktitt her.

Vi får ikke lov til å si det, derfor hvisker vi det bare, det at Lion Truck Racing muligens blir å finne på MAN sin stand på Gardermoen under TRANSPORTmessa i september.

Bor i Le Mans

Vi bor forresten på hotell to netter i byen Le Mans. Turen starter på Gardermoen fredag 11. oktober kl. 17.25 og ender der søndag 13. oktober kl. 23.45

Mer reiseinfo og muligheter for påmelding finner du på www.TM-tur.no og vår faste og gode reisepartner Expert Reiser AS er som vanlig reiseteknisk arrangør. Men vær rask - vi har kun 30 plasser.

Vi har laget en flott tur-annonse i sommerutgaven av TransportMagasinet. Du finner den her.

Se også denne videoen. Ikke akkurat på Le Mans, men moro med drøyt 1000 gamp under hytta.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!