Varerommet blir oppgitt til 5,36 kubikkemter I VDA-formen. Bredden mellom hjulbuene er på 139 cm.

Custom Sport har tatt med seg alt utstyret fra nivået Limited, men har i tillegg seter med delskinn, ryggekamera, filskiftevarsler med førervakt og avansert instrumentgruppe med fargeskjerm.

Custom Sport har tatt med seg alt utstyret fra nivået Limited, men har i tillegg seter med delskinn, ryggekamera, filskiftevarsler med førervakt og avansert instrumentgruppe med fargeskjerm.

Vi liker godt detaljene på nye Transit Custom, det blir ikke noe mindre tøft på Sport-versjonen.

Good Year Eagle F1 på en varebil er ikke så vanlig, men det fungerte godt på Fords sportslige varebil.

Vi var nemlig så tidlig ute med å kjøre Custom Sport at det ikke hadde blitt satt på bilen enda. Ford Transit Custom har vi kjørt flere ganger og samtlige som har vært bak rattet skryter av hvor god den er på veien. Det samme gjelder på Sport-versjonen.

Sportslig

Med sine 235,50,R18 hjul av typen Good Year Eagle F1 føles det som om vi kunne holdt følge med hvem som helst på svingete ladeveier. Chassiet er, som vi har nevnt tidligere, veldig godt og med disse dekkene bærer den rett og slett Sport-utgaven navnet sitt med rette.

380 Newtonmeter

Motoren med 155 hestekrefter og 380 Newtonmeter føles sterk, men trenger flittig oppfølging med gearspaken for at den ikke skal dø ut. Det kan tas med at vår bil ikke var helt innkjørt da vi fikk låne den. Følelsen bak rattet er god og man sitter godt, selv om vareveggen er litt for rett. Det ødelegger for seteinnstillingene, særlig om man er litt lenger.

Dette var ikke et stort problem for de av oss som kjørte bilen, men nok til at det ble påpekt av de lengste i redaksjonen.

Komfortvegg tilgjengelig

Ford opplyser om at det er også en komfortvegg tilgjengelig som skal gi bedre forhold her.

Lekker varebil

Sport-versjonen er selvfølgelig attraktiv på bakgrunn av utstyrspakka og kanskje særlig eksteriøret. Spoilere og sideskjørt sammen med 18-tommere gjør Custom Sport til en varebil folk faktisk snur seg etter i Oslos gater.

Sportsuksess

Sport-versjonen ble en utvilsom suksess på forrige generasjon av Transit og håndverkere og andre varebilbrukere likte både stilen og det som stod på utstyrslista.

Ford solgte 665 Sport-versjoner fra 2008 til 2012 og på bakgrunn av de foreløpige salgstallene, regner de med at omtrent 30 prosent av Transit Custom vil være Sport-utgaven fremover.

Mer sofistikert

Den nye versjonen følger oppskriften men på en mer sofistikert måte kanskje. Som eksempel har den ikke fått påsatt doble eksosrør bak som den forrige. Fokuset her er mer på effektivitet og sikkerhet, noe poengsummen hos EuroNcap illustrerer. Ford Transit Cusomt har nemlig oppnådd fem stjerner her. Ford får høy poengsum for de fleste testene her, men særlig for sikkerhetssystemene.

Som standard har Transit Custom ESP, TCS, TSC (trailer sway control), EBL (emergency brake light), HSA (hill start assist), LAC (load adaptiv control) og ROM (roll over mitigation).

Mye utstyr

Custom Sport har mye utstyr, men får innledningsvis litt trekk for at den ikke kommer med automatisk klima, for selv på denne toppversjonen må du ta til takke med manuelt klimaanlegg og automatisk ikke finnes på utstyrslista. Du får med parkeringssensor foran og bak, kledning i varerom. Delskinnseter, cruisecontrol, elektriske innfellbare sidespeil og alarm er også standard.

På denne bilen har Ford tatt med litt ekstra som hengerfeste til 4100 kroner.

I tillegg er dette den første Custom-utgaven vi har kjørt med Fords nye integrerte takstativ, noe som virker både smart og praktisk. Det er dessverre ikke standard, men 3000 ekstra er vel ikke noen krise.

Den har også fått med LED-lys i varerom, vindu i bakdørene, vindusspyler bak, Navi og DAB-radio med SYNC og sidedør på venstre side. De har toppet plukklista med den fine svarte metallic lakken, så til sammen har bilen ekstrautstyr for 25.900 kroner.

Med sine 235,50,R18 hjul av typen Good Year Eagle F1 føles det som om vi kunne holdt følge med hvem som helst på svingete ladeveier. Chassiet er, som vi har nevnt tidligere, veldig godt.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!