Renault Magnum og Premium erstattes nå med Renault Long Distance T-serie. Det er tydelig å se at modellen baserer seg på nye Volvo FH.

Smaken er som baken. Tipper at mange har meninger om utseendet til Magnum-erstatterenn.

Ny distribusjonsserie heter D-serien. Her i ""Wide""-versjon.

Interiøret i den nye langtransportbilen til Renault Trucks. Det ble først meldt fra Renault selv at bilen ikke kom med flatt gulv. Senere får vi vite at dette heldigvis ikke er tilfelle og at den nye langtransportbilen kan leveres med flatt gulv.

Den nye anleggsbilen til Renault skal ikke selges i Norge.

Renault Magnum kom som et sjokk på lastebilverdenen da den første gang ble lansert i 1991. Mer futuristisk lastebil hadde vel ingen sett? Og for en enorm plass det var i den hytta! At modellen skulle holde seg og fortsatt se ut som en framtidsstudie over tyve år etterpå sier jo sitt om designet.

Og i TMs redaksjon har entusiasmen rundt Magnum rådet lenge. Ikke minst på grunn av fine kjøreegenskaper, oversiktlig hytte og flotte boforhold. Men nå er det altså slutt.

Det kommer ikke noen ny Magnum. I forbindelse med Euro 6-motorenes inntåg erstattes både den og Premium med T-serien (eller Long Distance) fra Renault, som i stor grad baserer seg på nye Volvo FH. I en pressemelding fra Renault Trucks skriver de at den nye modellen har en motortunnel på 20 cm, men i følge andre skal den kunne leveres med flatt gulv.

T-serien

Renault Trucks er en del av Volvo-familien og lastebilmodellene har lenge delt mange komponenter. At det nå blir enda mer deling av dette betyr ikke at dette har vært en enkel og billig prosess.

Hele lastebilprogrammet til Renault Trucks får en fornying, og Volvo-konsernet har brukt over to milliarder euro på denne satsingen.

I følge Renault selv så har de nye modellene vært gjennom de mest omfattende testene i konsernets historie. Siden 2008 har 300 lastebiler kjørt i 10 millioner kilometer, i tillegg har det vært gjennomført fem millioner ekstra tester i benk. Bilene har blitt utsatt for temperaturer fra -40 grader Celsius, til +60 grader Celsius.

De nye bilene har blitt utviklet og designet i nært samarbeid med 50 internasjonale kunder, og målet har vært å lage en topp moderne og enda mer drivstofføkonomisk lastebil.

At den nye modellen er mer aerodynamisk enn Magnum er lett å se, men den skal også slå dagens Premium hva gjelder forbruk, og det sier faktisk ikke så rent lite. Ved hjelp av mindre luftmotstand og det nye drivverket så sier Renault at forbruket har gått ned opptil 5% sammenlignet med forgjengeren.

Førerhuset er utstyrt med utvidbar køye nede, og kan selvsagt leveres med køye oppe også. Nye seter fra Recaro er på plass og sammen med treveis rattjustering (som Volvo FH) skal det være lett å finne en god kjørestilling. Det nye, ergonomiske, dashbordet inneholder blant annet en 7" display, som skal være det største på markedet. Nye og store inn- og utvendige oppbevaringsrom er selvsagt også viktig, dessuten har den nye serien fra Renault også fått samme elektroniske parkeringsbrems som i nye FH.

Motorer

Renault Long Distance T-serie vil være utstyrt med Euro 6-motorer i form av motorene DTI 11 opp til 460 hk og DXI 13 opp til 520 hk.Hele serien er utstyrt med Optidriver automatisert gearsystem som standard. Dette har nå fått et helt nytt styringssystem. Videre har modellserien også Electronic Air Control Unit (EACU) og variabel servopumpe. Drivstoffkapasiteten er på opptil 1475 liter.

Skulle det oppstå problemer er modellen utstyrt med egen "nødknapp" som kalles 24/7. Trykker sjåføren på den så blir bilen lokalisert til en sentral og alle bilens tekniske data overføres til Renault Trucks. Dermed skal det bli enklere og raskere å reparere bilen.

Renaults flåtestyring Optifleet kan selvsagt benyttes i den nye serien. Videre fortsetter produsenten med andre drivstoffbesparende tiltak, som for eksempel Optifuel Infomax som blant annet overvåker drivstofforbruket.

D-serien

Ikke nok med at langtransportbilen er splitter ny. Nå fornyer Renault også distribusjonsbilene sine, men her er det mer snakk om å forbedre eksisterende modeller, enn å produsere en helt ny bil. Det samme har vi jo sett at søsterprodusent Volvo Trucks har gjort med sine distribusjonsbiler. I Renaults verden kalles nå distribusjonsbilene D-serien. Det er snakk om tre modeller; Renault Trucks D fra 10 til 18 tonn, Renault Trucks D "Wide" fra 16 til 26 tonn, samt en ekstra modell i segmentet 3,5 til 7,5 tonn. Sistnevnte er i følge Renault Trucks rett rundt hjørnet.

Motoriseringen i Renault D-serien er DTI 5-motoren med effekt opp til 240 hk, og DTI8-motoren med effekter opp til 340 hk, begge er basert på velprøvde teknologier. De tilfredsstiller selvsagt Euro 6-kravene, men er samtidig forbedret på områdene ytelse og pålitelighet. Forbruk er selvsagt viktig og med mulighet til å oppnå maksimalt dreiemoment allerede fra 900 o/min. gjør at sjåføren får en mer avslappet kjørestil, noe som kommer forbruket til gode.

Modellen med firesylindret motor sparer vekt, og øker dermed lastekapasiteten. Den nye motoren matcher den gamle seksylindrede motoren på ytelse. Også D-serien kan leveres med automatiserte gearsystemer, videre har flere detaljer blitt endret for at bilen skal være billigere for eieren. Vi kan nevne ny, tredelt frontfanger i denne sammenhengen.

Påbygg

For at påbyggeren enkelt skal kunne bygge det rette påbygget, kan de gå inn på en egen nettportal der de finner alle bilens detaljer. Dette skal gjøre det mulig å redusere byggetiden med opptil 20%. Dermed har vi fått et lite innblikk i hva den nye lastebilserien til Renault Trucks går ut på. Renault Magnum og Premium erstattes med ny Renault Long Distance T-serie.

Vi kommer selvsagt tilbake med mer detaljer og info når bilene er tilgjengelig for prøvekjøring.

Renault Trucks D-serie for distribusjon.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!