Første termobil i Naustdal Auto, En DAF 1600 fra tidlig 60-tall. Utstyrt med 144 hk Leyland dieselmotor og DAF firehjulshenger. Skapene ble bygget i Esbjerg i Danmark vinteren 1964/65 og var utstyrt med kjøttheng og tørrisaggregat. I førerhuset ble det laget til en nedfellbar sovebenk. Denne bilen gikk bare i langtransport med kjøtt og fisk fra Sogn og Fjordane. Her er den avbildet ved Kufstein, på grensen mellom Tyskland og Østerrike, våren 1965.

i 1952 kjøpte Ingebrigt Naustdal sine første dieselbiler av merke Austin, utstyrt med 83 hk Perkins dieselmotor. Denne gikk som melkerute og langtransport.

Slik startet det. Ingebrigt Naustdal med sin første bil, en Ford 1930 som ble kalt «Jakopen».

Volvo er i dag ledende i bilparken, med selskap av Scania og MAN. I tillegg til 15 frysevogntog, har Naustdal tre morgenfriske brødbiler som kjører lokalt med bakevarer fra klokken tre hver natt.

Mye har skjedd, men fortsatt er familierøttene sterke i denne bedriften.

- Jeg husker at jeg sto i veikanten med matboksen min tidlig om morgenen for å være med farfar i lastebilen. Vi var ikke så gamle karene før vi hadde lært endel gloser av gamle veiarbeidere. Vi fikk god opplæring. Det er godt å ha røttene med seg. Jeg ville ikke vært det foruten, sier Ingebrigt.

Han har vokst opp med både en farfar, far og onkel som glødet for transportbransjen.

I dag har han med seg brødrene Arild og Øystein i den daglige driften.

Bedriften har vokst i takt med utviklingen, eller rettere sagt, i takt med veistandarden.

Sogn og Fjordane er fortsatt det fylket i landet med flest kilometer europavei uten gul stripe. Fremkommeligheten har vært en utfordring.

Opptur etter nedtur

Økonomisk går Naustdal Transport nå i pluss, etter noen tøffe år. Omsetningen ligger på rundt 30 millioner kroner for de 22 ansatte.

- Vi har brukt de siste årene på å bygge oss opp igjen. Nå er vi der vi vil være. Vi ønsker ikke å bli større bare for å bli større. Jeg tror det beste er å bygge stein på stein, konkluderer han.

Konkursen for noen år siden var en nedtur han ikke vil oppleve igjen.

Konkurs

Mange faktorer spilte inn da tidene ble vanskelige rundt 2008.

Ingebrigt sin far, Inge, trakk seg ut i 2003, og Ingebrigt overtok aksjene.

I noen år eide Ingebrigt bedriften sammen med sin onkel Arve. Sistnevntes sønn, Tore, var daglig leder. Enda noen år senere overtok Kårstad Transport onkelens aksjer.

En grundig gjennomgang i regnskap og varebeholdning viste at her var mye å rydde i.

- I etterpåklokskapens navn kan vi se at vi ble sittende med mye ukurant utstyr etter at vi la ned utenlandskjøringen i 2004. Vi burde solgt unna alt og kjøpt nytt materiell mye tidligere, fastslår Ingebrigt.

Bring

Naustdal Auto var i 1971 en av rundt 100 private transportører som var med på oppstarten av Norske Godslinjer. Organisasjonen fikk ti år senere konsesjon for godsruter over hele landet og ble etter hvert en del av Nor-Cargo.

Naustdal var agent og transportør for Nor-Cargo frem til 1994.

I dag er etterfølgeren Bring igjen største oppdragsgiver, så man kan vel si det var et vellykket tiltak farfar gjorde i 1971.

Kjøtt i 30 år

En annen solid oppdragsgiver har vært slakteriet til Gilde i Nordfjordeid.

Naustdal Auto var fast transportør i alle de 30 årene slakteriet besto.

Vi slår av en prat med nestoren innen kjøttfrakt på Vestlandet, Roger Rise.

Han jobber fortsatt i Naustdal Transport, men har ikke egen bil lengre.

Nå styrer han terminalen og tar seg i tillegg av lossing og lasting for kolleger.

- Jeg kjørte kjøtt fra 2. august 1972 til august 2002. Med litt annen redskap og ikke minst veier i starten, smiler han.

Gilde-ekspressen gikk i rute mellom Molde-Ålesund-Nordfjordeid-Førde-Bergen.

Roger har regnet seg frem til nesten 4000 turer med kjøtt fra Nordfjordeid til Bergen gjennom disse årene.

Veteranen Roger Rise (t.v.) har over 40 år i bedriften. Nicolai Sørland er lærling og har fått seg en god mentor.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!