Under Logistik- og Transportmessen for et par uker siden fortalte også Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd at hun også hadde lastet ned appen og at den var "superinteressant slik at man kan få fakta på bordet og ikke fatte beslutninger på synsing".

Ved å sammenlikne skiltnumre og tidspunkter har man fått et godt bilde av hvordan de ulike rutene er.

Det er transportforskeren Henrik Sternberg vid Lunds Tekniska Högskola som leder det svenske prosjektet cabotasjestudien.

Via en gratis mobil-app registrerer man nummeret på lastebiler man ser. Ved hjelp av telefonens innebygde gps blir dermed bilens registreringsskilt, tidspunkt, og plassering registrert og sendt til forskerne.

Man vet jo naturligvis ikke i utgangspunktet om bilen kjører ulovlig eller bedriver kabotasjetransport i det hele tatt, men dette vil fremkomme når man følger bilens bevegelser.

I et intervju på svensk tv søndag kveld, fortalte Sternberg at man nå har fått hele 162.000 observasjoner. Han kan fortelle at mange av bilene hadde transport for store konsern i Sverige og at flere oppholdt seg i landet i ukesvis mens de utførte opp mot 30-40 transporter før de kjørte ut igjen.

Hele ideen bak appen var en tanke om å regne ut miljøkonsekensene dersom man hadde fri kabotasje. Men så lenge man ikke hadde tall på kabotasjetransport overhodet, hadde man jo ingen data å gå ut fra. Dermed så man på ulike måter å samle data inn på og kom altså opp med kabotasjeappen.

- Det har vært et fantastisk engasjement fra sjåfører, forteller Stenberg. Han har selv 10 år bak seg i transportbransjen og har i mange år forsket på effektivitet innen transportbransjen.

Skrur av skiltene

- Vi har fått et godt bilde av hvordan bilene rører seg, sier han. Han kan også fortelle at mange utlendinger nå skrur av skiltene under døgnhvil eller finner plasser utenfor allfarsvei for å ta pauser slik at de ikke skal bli registrert. - Vi har mange tilfeller med falske skilt, sier Stenberg og viser til eksempler der samme bil blir registrert med to forskjellige skilt med ti minutters mellomrom.

Man kan følge prosjektet på facebook.

Artikkelen fortsetter under videoen.

Blir ikke dømt

- Politiet har problemer med å etterforske ulovlig kabotasje og det er veldig vanskelig å få en dom for kabotasjebrudd, hevder Stenberg. - Denne bristen på kontroll og håndheving av reglene skaper et vakum. For å fylle dette vakumet trenger vi en samlet innsats fra transportkjøpere, speditører og transportører for å kontrollere at man selger lovlige transporttjenester, fremholder forskeren.

Til å begynne med ønsket man data fra Sverige, men kort tid etter lansering gikk forskerne ut og ønsker også kartlegging fra de øvige nordiske landene. Spesielt fra dansk hold har man fått gode opplysninger og vi vet at også en rekke norske sjåfører har brukt appen.

Det har den senere tiden vært flere innslag i svensk tv rundt utlendinger som bedriver ulovlig transport. Like før påske sendte svensk tv1 dokumentaren som avslørte en transportbransje i krise. Når får vi se slike programmer på NRK? Og ikke minst - hva med å kartlegge kabotasje på samme måte i Norge?

Det har nærmest blitt en konkurranse i lastebilmiljøet å tagge flest skilter. En svenske har tagget så mange som 3247 skilter alene. © Foto: SVT

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!