Astrid Drewsen er produktsjef for drivlinjer i Volvo Trucks.

"Total drivstofføkonomi er svært viktig for kundene våre, og vi har en kombinasjon av teknologi og tjenester som konkurrentene neppe har maken til," forteller Astrid Drewsen, produktsjef for drivlinjer i Volvo Trucks.

Forbedret etterbehandling av utslipp

For de største motorene, D11, D13 og den kommende D16, har Volvo Trucks beholdt sin velprøvde teknologi for utslippskontroll, SCR (Selective Catalytic Reduction). SCR har vist seg å være ekstremt effektiv til etterbehandling av utslipp, og passer ideelt til Euro 6-kravene. Dessuten har Volvo Trucks forbedret det katalytiske belegget til SCR-enheten og AdBlue-injeksjonssystemet.

Kostnadseffektiv teknologi

For å overholde kravene i Euro 6 må temperaturen i eksosanlegget holdes mer eller mindre konstant høy. Volvo Trucks kombinerer derfor sin SCR-løsning med EGR (Exhaust Gas Recirculation) uten kjøling og et dieselpartikkelfilter (DPF) i D11- og D13-motorene for Euro 6. Den tekniske løsningen for D5- og D8-motorene er en kombinasjon av EGR med kjøling, partikkelfilter og SCR.

"Med vår erfaring med utslippsbestemmelser over hele verden kunne vi ta det rette valget for en drivstoffeffektiv, kostnadseffektiv og mindre komplisert motorteknologi. Vi er svært fornøyde med de nye Euro 6-motorene våre, særlig siden miljø er en av kjerneverdiene våre," sier Astrid Drewsen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!