Benjamin Myklebust poengterer at varebileiere som ofte passerer bommer og står i køer kan være tjent med elbil.

Q&A om el-biler

Hvor mye koster "full tank" for en elbil?

Å kjøre en elbil koster ca 1 krone per mil. En full tank koster derfor gjerne mindre enn 20 kroner.I tillegg må man regne de totale kostnadene ved bilen. Mange ser på investeringen i batteriet som en måte å forhåndskjøpe drivstoff på.

Hvor fort går en elbil?

En Buddy går i 70-80 km/t og Think City har en maksfart på 110 km/t, mens Tesla Roadster har en toppfart på over 200 km/t. De fleste elbilene har en elektronisk satt øvre farstgrense.

Er det klimavennlig å kjøre med elbil på strøm fra kullkraft?

Hvis en elbil kjører på energi fra et kullkraftverk vil utslippene fra kullkraftverket måtte regnes inn i utslippsregnskapet.

Likevel vil det være fornuftig å skifte fra fossilt drivstoff til el selv når strømmen kommer fra fossile kraftverk. Ved å flytte utslippene lenger bak i kjeden blir det lettere å håndtere dem gjennom klimatiltak i energisektoren. Utslipp fra for eksempel kullkraftverk kan fanges og lagres.

Hvor kan jeg lade når jeg ikke er hjemme?

Sjekk ut ladestasjoner.no som viser et kart over alle ladepunktene i Norge. Du kan også laste ned denne informasjonen til din GPS.

Finnes det støtteordninger for å etablere ladepunkt for elbil?

Støtteordninger varierer fra kommune til kommune. I Oslo kan bedrifter, borettslag og sameier få inntil 10 000 kr i støtte til å sette opp ladestasjon.

- Det er utopi å tro at elektriske varebiler passer for alle i Norge. Det gjør ikke det, men det passer nok en stor andel varebilkjøpere som kanskje ikke selv er klare over det. Benjamin Myklebust smiler over bordet mot oss der vi sitter i organisasjonens lokaler i hovedstaden.

Kanskje ler han fordi han ser overraskelsen vår over at han ikke slår i bordet og fanatisk hevder at "alle kan kjøre elektrisk". I såfall ville dette intervjuet blitt svært kort.

Men hva skyldes dette standpunktet? Er elektriske varebiler en tapt kamp eller har miljømannen nyanserte tanker om fossilt drivstoff også?

- Det er flere ting som spiller inn når det gjelder varebil. Når det gjelder el-biler generelt er Norge et referanseland. Vi har svært lave avgifter på elbil, men det har vi også på varebil. Derfor sparer man ikke så mye på en elektisk varebil kontra en elektrisk personbil.

Unngå bomtur

Når det er sagt, er det en gruppe som kanskje avskriver elektrisk varebil allerede før man har regnet på det. Det er synd. Mange kan nemlig regne hjem en el-bil, sier Myklebust og forklarer: Dersom man for eksempel har en flåte på flere varebiler og har god oversikt over hvor de befinner seg, er det god butikk å sette inn de elektriske på ruter der det er mye kø og bommer og la de andre bilene kjøre de øvrige rutene. Kanskje kan man i beste fall klare seg med en bil mindre, og da blir regnestykket helt annerledes.

Myklebust illustrerer: Tenk at du har fem biler som hver sitter to timer daglig i kø. Det blir ti timer med rent tap, altså mer enn en arbeidsdag. Hver dag. Hadde disse vært elektriske og kommet unna køen, kunne man i tenkte tilfeller klart seg med fire biler istedet for fem. I tillegg er det god komfort - de bråker jo ikke. Putte inn bilene på de rette plassene - der de sparer tid.

En mil per time lading

Han trekker på smilebåndet. Disse eksemplene har han brukt før, tydeligvis.

- Men det er klart. Det handler om lyst. Og profilering. Dersom man er elektriker, er det jo på sin plass å kjøre el-biler, synes du ikke? Dessuten kommer f.eks. nye Nissan E-NV200 med ordinært strømuttak slik at man for eksempel kan lade driller mens man kjører.

Hva med kjørelengde, lading, vinter og alt dette da?

Myklebust trekker pusten. Dette er stor materie, skjønner vi.

- Det avhenger av mye. Hvor mye strøm du putter på og så videre. Det finnes alt fra hurtigladere som gir 50 kwh til ordinære stikkontakter. Det går uansett relativt hurtig å lade opp batteriet til 80%. Men derfra til fulladet kan ta litt tid.

Han ser på meg og er i ferd med å avgi doktorgradavhandlingen, før vi bryter inn og ber om kortversjonen.

- Du kan kjøre 10 km per time lading om du lader med vanlig stikkontakt. Dette er tommelfingerregelen, men det kan gå raskere også.

Kan du si noe om klassiske fordommer?

- Mange tror at en elbil er stygg. Det er tull. Dessuten tror mange at Smart er elektrisk fordi den er liten og at Leaf ikke er det fordi den er stor. Tipper også vi når et annet publikum når f.eks. BMW i3 kommer.

Men ta en titt på www.klimabiler.no. Der finner du info om hver enkelt bil og mer om ulike miljøalternativer, avslutter Myklebust.

En stor gruppe avskriver elektrisk varebil allerede før man har regnet på det. Det er synd. Mange kan nemlig regne hjem en el-bil, sier Myklebust.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!