- Det er fritt frem å etablere seg i Norge, forteller NLFs Geir Mo. Naturligvis forventer vi også at norske regler blir fulgt, sier han da vi spør om hvordan NLF ser på utenlandske oppkjøp. © Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Vi har tidligere vært vant til utflagging og at norske aktører har etablert seg og kjøpt utenlandske foretak, men den andre veien er et forholdsvis nytt fenomen.

Selv om vi naturligvis vet at Kim Johansen har noen norske biler på Gardermoen og at Vlantana også har minst to norske biler på veien etter at de etablerte kontorer utenfor Bergen.

Eller har de det? Ingenting er statisk.

Da vi sjekker løyveregisteret finner vi at antall løyver Kim Johansen disponerer ikke lenger er tre-fire, men femti. Vlantana disponerer for tiden fem norske løyver.

Ryktene vil også ha det til at flere store, utenlandske aktører snuser på det norske markedet. J. Carrion er også nevnt, uten at vi har mange holdepunkter for dette.

Nylig ble det kjent at Girteka ønsker seg inn på eiersiden i Thermomax i Trondheim og at partene nå jobber for å finne en løsning.

Les også: Girteka vil kjøpe Thermomax

Det er uansett ingen grunn til å tro at det stopper her. Men dette er kanskje en fremtid vi må regne med?

Greit så lenge det ikke er skalkeskjul

Vi spurte NLFs direktør Geir Mo hva han på generelt grunnlag synes om utenlandske aktørers oppkjøp av norske transportører.

Er det ønskelig for å få mer oversiktlige forhold, eller vil det bli vanskeligere å kontrollere?

- Det er fullstendig lovlig å etablere seg her i landet og så lenge man følger norsk lov, har vi ingenting i mot dette.

Vi forutsetter naturligvis at man ikke kommer inn som en "trojansk hest" og kjøper en norsk bedrift som et skalkeskjul for lettere å kunne bedrive ulovlig virksomhet, slår NLF-direktøren fast.

Både Girteka og Vlantana går for å være verstinger i lovbrudd-ligaen. Nå tilpasses mye av kjøringen ved at de utnytter hull og diffust lovverket. Dette tjener de mye penger på.

Blir det verre eller bedre ved at de etablerer seg i Norge? Vi har ikke fasiten, men tipper diskusjonen vil gå livlig for seg på våre facebooksider.

Hvordan har egentlig en utenlandsk sjåfør det i Norge? I fjor ble vi med en 1000-eurosjåfør fra Romania. Les også: Takk Gud for denne jobben

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!