Nye, forbedrede Recarostoler falt i smak. © Scania CV AB

Scanias V8 i Euro6-versjoner er alle basert på den stor motoren med 16,4 liters volum. © Scania CV AB

Opticruise kan nå leveres med flere programvalg. Man kan velge tre av fire totalt. © Scania CV AB

Det er detaljene som gjør det! Her kan vi se hvordan luftstrømmene endres på grunn av små detaljer. © Scania CV AB

Oppsummering av Scania Streamline-funksjoner

Scania Streamline er navnet på G- og R-serie lastebiler utstyrt med fullt spoilersett fra fabrikk. Følgende utstyr er inkludert i standard spesifikasjon for det europeiske markedet:

  • Scania Opticruise med automatisert clutch, valg på opptil tre ytelsesmodus, og andre drivstoffbesparende alternative.
  • Scania Aktive fartsholder med GPS
  • H7-frontlykter
  • Scania Streamline-emblem, striper valgfritt
  • Ny metallik-lakk, Ocean Blue, tilgjengelig fra fabrikk, brukt som lanseringsfarge for Scania Streamline.
  • Sentrallås
  • Uttrekkbar seng (i alle R-serie sovehytter)

Enkelte har kommentert at nye Scania Streamline ikke er noen ny Scania-modell. Det har ikke Scania påstått heller. Derimot har de lansert den som en ekstra drivstoffoptimert versjon som skal være i stand til å kunne spare opp til 8% drivstoff. Og i en tid med dyr diesel så er vel ikke det til å kimse av?

I forrige utgave av TransportMagasinet (og i flere omganger på tungt) har vi omtalt nyhetene som kommer med Scania Streamline.

Les også: Slik er Scania Streamline

Vel, en ting er å lese om det, noe annet er det å oppleve det live. Nå har vi vært ved "Scania-kilden" Södertälje og tatt nyhetene nærmere i øyesyn.

Motorer

Vi har som sagt skrevet om Scania Streamline flere ganger allerede, men det som kanskje ikke har kommet så godt fram er at V8-motoren på 15,6 liter (dagens motor på 500, 560 og 620 hk) ikke kommer i Euro6-versjon.

Hva, ingen V8 som Euro6? Joda, slapp av. Det er den store 16,4 literen (dagens 730) som overtar stafettpinnen også på de lavere effektene. V8-motoren i Euro6-versjon er tilgjengelig i effektene 520 hk og 580 hk, med dreiemomenter på henholdsvis 2700 Nm fra 1000 - 1300 o/min, og 2950 Nm fra 1000 - 1350 o/min. selv om 580 nå erstatter dagens 620 så matcher den nye motoren "nesten" den gamle hva gjelder dreiemoment. I følge Scania kommer de med V8 på 730 hk i Euro6-versjon på et senere tidspunkt.

Ellers er det snakk om en rekke fem- og sekssylindrede motorer. 12,7 literen som Euro6 kommer nå med 370hk (lanseres senere) 410 hk, 450 hk og 490 hk. 410 hesteren er for øvrig den eneste motoren som kun benytter SCR for å klare Euro6-kravene. De femsylindrede motorene har effekter fra 250 til 360 hk.

Prøvekjørt

Med utgangspunkt fra Scanias Democenter i Södertälje, finnes det fine områder for prøvekjøring, selv om hverken topografi eller veistandard kan kalles for krevende. Et knippe vogntogkombinasjoner sto til rådighet. Vi valgte å fokusere på "Norge-motorene", de som er formet med fire sylindre i to rekker, montert i vinkelformasjon. Med andre ord en annen måte å si V8ere på.

Den første av dem var en trekkvogn i akselkonfigurasjonen 4,2 med tilhørende semitrailer. Motoren var den minste V8eren på 520 hk, men sannsynligvis den motoren som kommer til å bli vanligst i norske lastebiler. Med 40 tonn og (altfor) god vei, var det en trivelig bil å kjøre.

Vi opplevde ikke noen stor forskjell i forhold til Euro5-versjonene, bortsett fra at V8eren på 16,4 liter har en litt annen motorlyd enn forgjengeren på 15,6 liter. En rundtur på en times tid, der halve turen gikk på motorvei, mens resten gikk på god landevei fungerte alldeles utmerket.

På strekningen fikk vi blant annet anledning til å oppleve den forbedrede Opticruise sammen med Scania Active Prediction, en GPS-basert cruisekontroll som forutser topografien og blant annet gearer end og øker hastigheten på rett sted i forkant. Systemet fungerte utmerket!

Nostalgi

På neste tur tok vi den sterkeste utgaven på 580 hk og kjørte en kortrunde bare på landevei. Det ble samme opplevelse nok en gang, bare med litt mer bunndrag.

Motoren jobbet seg ikke i hjel akkurat, men kreftene var hele tiden tilgjengelige. Vi venter nå spent på Euro6-versjonen av 730 hesteren. Kanskje på tide å ta en mannjevning med nye Volvo FH16 750?

På plass var også en original Scania 113 Streamline. Den fikk vi også lov å prøvekjøre, og for en gammel lastebilkusk som undertegnede, ble nok dette turens høydepunkt. Nostalgi skal man ikke forakte, og det var rent deilig å måtte forholde seg til en manuell split- og rangekasse igjen. Ikke minst var det deilig å oppleve at man ikke hadde glemt gamle kunster. Gearskift ble korrekt utføret, og bomgearingene uteble. Artig!

Om Scania Streamline fra 90-tallet var en hyggelig opplevelse, så var også nye Streamline en hyggelig opplevelse. Men nå bør det skje noe med det gamle førerhuset fra 4-serien. Det fortjener bilen så absolutt!

Les også: Strømlinjeformet Scania slår på stortrommen

Ny og gammel Streamline. Vi likte å kjøre dem begge, men følte oss mer som lastebilsjåfør i den gamle klassikeren.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!