Siim Kallas har tidligere signalisert et fritt transportmarked fra 2014. Nå snur han på hælen. Det skal norsk transport være glad for.

Administrerende direktør i NLF, Geir Mo, er optimistisk til at man skal vinne hele kabotasjekampen i 2014/2015.

Alle har vi fryktet 2014 som et skjebnens år for transportbransjen.

Etter EUs plan har det nemlig vært meningen at et frislipp av reglene om kabotasjekjøring skulle bli innført fra 2014. Dette fordi kabotasje-restriksjoner strider mot EUs intensjoner om et fritt arbeidsmarked i Europa.

For å skremme oss ytterligere har sogar EUs transportkommisær, Siim Kallas, selv signalisert at det mest sannsynlig ville bli et åpent transportmarked fra neste år.

Les også: EU vil avvikle kabotasjebegrensningene

Nå viser det seg at dette (heldigvis) ikke blir tilfelle.

Tirsdag sendte nemlig hans talskvinne Helen Kearns ut en uttalelse om saken der det heter at "kabotasjereglene må utvikle seg på lang sikt, men det skal gjøres i rette former og i samråd med alle aktører. Det er en kompleks sak og vil ta tid - dette gjør det vanskelig å håndtere saken i denne kommisjonens tid".

En rekke organisasjoner har naturligvis jobbet knallhardt i kulissene med denne saken - deriblant NLA (som står for Nordic Logistics Association og som er et samarbeid mellom de skandinaviske lastebileier-forbundene NLF, DTL og SÅ).

NLAs direktør, Søren H. Larsen tolker uttalelsen slik at en liberalisering av regelverket legges på is og ikke tas opp før tidligst mot slutten av 2014.

Foreløpig seier

- Dette er en foreløpig seier for NLF og NLA skriver NLF på sine nettsider onsdag ettermiddag. For å nå frem til EU-kommisjonen har vi bygget allianser med blant annet med franske og tyske lastebilorganisasjoner og presset på for å belyse de svært negative sidene med at utenlandske transportører mer eller mindre fritt kan operere i Vest-Europa og Norden. Nå viser det seg at budskapet har nådd frem, uttaler Geir A. Mo.

Norge har sett gjennom fingrene på lovbrudd - hva nå?

Å utføre lovbrudd skal naturligvis straffes, selv om en mulig endring av regelverket er underveis. Men det handler dessverre alt for ofte om økonomi - også hos statlige etater. Hva koster det å lære opp kontrollører over et helt land og deretter kreve inn bøter dersom regelverket snart skal endres allikevel? Det innrømmes naturligvis aldri offentlig, men vi vet at en rekke instanser har sittet på gjerdet her i påvente av et nytt regelverk.

Av samme grunn frykter vi at at en rekke alvorlige kabotasjesaker, som bl.a. Girteka med sine bøter i hundretusenkroners-klassen står i ferd med å bli henlagt. Disse sakene skulle vært i rettsystemet i fjor, men ingenting har skjedd. Det koster store ressurser å bringe de frem til retten - men å la det være er det samme som å akseptere lovbrudd, ja nærmest applaudere det.

Les også: Hva er det med Girteka?

Nå som kabotasjeregelverket allikevel ikke frislippes neste år, forventer vi en langt strammere linje for hva norske myndigheter tillater i så måte.

Les også: Finland blir kabotasje-reglenes konge

Tatt for ulovlig kabotasje! Bilen til venstre kjørte på oppdrag for statseide Bring. Bilen til høyre kjørte for Kuehne+Nagel. Bring lovte i ettertid at dette ikke skulle skje igjen. Det samme sier nå TINE som er innblandet i en sak i Trøndelag nylig. © Vidar Herre, avisa Hordaland

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!