TransportMagasinet er felt av PFU i denne saken.

Stefan Nilsson, produktsjef hos Bevola, misstenker at lastebilprodusentene er i hendene til EBS-leverandørene og at det derfor ikke skjer en endring. "Jeg anser derfor at transportnæringa har et kjempeansvar for å ta tak i disse spørsmålene", sier han.

Finn Abrahamsen og Jan-Arnt Skjolde er to tidligere kriminalpolititjenestemenn som utreder problemene med dårlig bremsetilpassning. Dette for å kunne få sentrale myndigheter i Norge til å gjøre noe med saken, og ikke bare henvise til det EU-direktivet som Statens vegvesen arbeider etter.

"Et gammelt problem"

Både hos Volvo og hos Scania er man veldig klar over bremseproblematikken.

-Det er noe vi har jobbet med mye for å løse. Problemet er jo gammelt og en av våre kunder som har store problemer med dette er Posten der vi har sett at nye, åtte til ni måneder gamle tilhengere, har helt utslitte bremser, sier Carl-Johan Almqvist, sikkerhetsansvarlig hos Volvo Trucks.

Almqvist kjenner også til den norske patentsøkte Kombimatic-boksen som gjør det enklere å måle vontogets bremser på en bedre måte.

-Og det er jo veldig bra, mener han.

Også hos Scania i Södertälje er man klar over problemene med å få til en fungerende bremsetilpassning. I følge Scanias presseavdeling jobber Scania aktivt med å forsøke å finne en løsning. Ansvarlig teknisk sjef var ikke tilgjengelig da vi tok kontakt med Scania.

--------------------------------------------------------------

TransportMagasinet er felt av PFU i denne saken. Du kan lese kjennelsen her.

--------------------------------------------------------------

Når sjåføren bremser, er det tilhengeren som tar hånd om så og si hele bremsejobben. Det betyr at tilhengerens bremser må ta i mot skikkelig juling, mens hjulbremsene på lastebilen så og si ikke slites.

-Lastebilen gjør ikke jobben sin, og det er kommunikasjonen mellom dem som ikke fungerer, sier Stefan Nilsson, produktsjef hos Bevola, som blant annet leverer aksler til tilhengere.

Han mener at det er lastebileierne som må ta den økonomiske smellen for det hele.

-Dette er faktisk en katastrofe for dem. Vi har hatt kunder som har gått tilbake til gamle hengere til tross for at de ikke har like mange palleplasser. Dette ettersom de faktisk allikevel tjener penger på dette ettersom de slipper dyre kostnader på å bytte bremseklosser og -skiver. Vi hadde en kunde som ble veldig oppgitt på oss etter at bremsene på dollyen tok fyr, mens bremsene på hengeren rustet opp. Han mente det var feil på akslene, men vi kunne peke på den virkelige årsaken, sier Nilsson.

"Never ending story"

Spørsmålet er naturligvis hva som kan gjøres med problemet, det vil si å få til en bedre bremsetilpasning mellom bil og tilhenger.

-Vi kan jo egentlig ikke gjøre noe mer ennn å kanskje minske bremseffekten, men da blir den jo til gjengjeld ikke godkjent av Statens vegvesen. Dette er en "never ending story" og man kan ikke klart vise hva dette kommer av, forklarer Nilsson.

Stefan Nilsson har i mange år forsøkt å få til en løsning, men problemet har blant annet vært at det ikke har funnets noen bra metoder å måle den faktiske retardasjonen.

-Men så kom jeg i kontakt med den norske bedriften Kombimatic, som produserer en boks som klarer å måle bremsenes effekt når vogntoget ruller ute på veien. Sammen gjorde vi en enkel test og deres målinger stemte på en prikk med det vi mistenkte, forteller han.

Les også: Godkjent på bremserullene, underkjent på vei

-Litt senere gjennomførte vi testen i Växjö med en helt ny thermobil. Da viste testen at tilhengeren bremset 73%, mens bilen bremset 27%, alt i lavtrykksområdet. Det spiller med andre ord ingen rolle hva EBS-systemet er ment å gjøre. Det som det gjør, skal ikke gjøres på denne måten. EBS-systemet skal fordele bremseeffekten jevnt mellom bil og tilhenger. Slik det nå er slites bremsene på tilhengeren ut alt for raskt, sier Nilsson.

Uskyldig dømt

Stefan Nilsson tror at lastebilprodusentene er oppmerksomme på problemet.

-Men et eller annet sted mistenker jag at de er i hendene på de som leverer EBS-systemet. Jeg kan ikke tenke meg at lastebilprodusentene synes det er spesielt bra at det skal være på denne måten, men det er jo noe de må svare for. Jeg anser at transportnæringen har et stort ansvar for å ta tak i disse spørsmålene. Åkeriförbundet i Sverige tok riktignok opp en diskusjon om dette i 2005, men da skyllte lastebilprodusentene på at bremsene på tilhengerne var så dårlige. Da hadde vi jo heller ikke de målemetodene vi har nå, legger han til.

Problemet er selvsagt ikke bare svenskt. Også i Norge har man bittert fått erfare hva dårlig bremsetilpassning kan innebære.

-Sjåfører har blitt uskyldig dømt for noe som er en tekninsk feil. Et problem man har kjent til siden 1970-tallet, men som myndighetene fortsatt ikke vil innrømme at er et problem. Man forholder seg i stedet til et EU-direktiv, sier Finn Abrahamsen, tidligere polititjenstemann med lang erfaring fra kriminalsaker. Sammen med kollega Jan-Arnt Skjolde, utreder de problemene med den dårlige bremsetilpassningen.

Finn Abrahamsen mener at det er personer som er sentralt plassert hos myndighetene som stopper mulighetene for å modernisere bremsetestene hos Statens vegvesen i Norge og Bilprovningen i Sverige.

-Man kan faktiskt lure på om det ligger økonomiske årsaker bak at man ikke en gang vil forsøke å innføre de nye testmetodene som nå har blitt tatt fram. Vi har i vårt utredningsarbeide gått tilbake helt til begynnelsen av 1970-tallet da problemene med bremsene startet.

De rulletester av bremser som man fortsatt benytter er ikke gode nok. De viser et resultat aksel for aksel, har mange feilmarginer, og har med andre ord ingenting som viser samhandlingen mellom bremsene, avslutter Finn Abrahamsen.

Under testen i Eksjö nylig, framgikk det tydelig at det er tilhengeren som må ta den største delen av bremsearbeidet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!