Den oversiktlige løsningen på passasjerdøra er fortsatt tilgjengelig for den nye modellen.

Lavt innsteg er en fordel for distribusjonssjåføren.

Volvo FL kommer nå også som en spesialutviklet 12-tonner som ifølge Volvo blir sterkest i klassen.

Fortsatt er det snakk om den samme hytta (som også DAF og Renault benytter), men den har fått noen kosmetiske endringer utvendig, noen nye løsninger innvending og nye motorer. Utvendige endringer er gjennomført i en stil som skal vise slektskapet til de større modellene til Volvo. Det betyr kort fortalt at man har endret frontens utforming der Volvos jernmerke nå er flyttet opp til et mørkt felt under frontruta.

Videre er frontlyktene nydesignet, og med de karakteristiske kjørelysene gjør at de ligner mer på de andre lastebilene til Volvo. Lysene er integrert i en ny støtfanger som er tredelt, der hjørnene er utført i stål. Dette gjør det billigere å reparere ved småskader.

Innvendig har modellene fått nye og forbedrede stoler med bedre ergonomi, og setefestet og setet er forsterket for å øke sikkerheten i tilfelle en ulykke skulle inntreffe. Ellers er de nye modellene utstyrt med tydeligere instrumentering enn tidligere.

Nye motorer

Euro 6 er rett rundt hjørnet og i den forbindelse introduserer Volvo nye motorer til FL og FE. Det er snakk om en ny firesylindret motor på 5,1 liter som har betegnelsen D5 og leveres i effekter på 210 hk med et dreiemoment på 800 Nm, og 240 hk med et dreiemoment på 900 Nm. Videre er det en større motor på 7,7 liter som har fått betegnelsen D8, som leveres med effekter på 250, 280 og 320 hk, med dreiemoment på 950, 1050 og 1200 Nm.

Den forrige modellserien hadde en 7,2 liter på 240 og 280 hk i FL, og 240, 280 og 320 i FE. De nye motorene kan leveres med både manuelle og automatiserte gearkasser. Nytt er at FE nå kan leveres med Volvo I-Shift beregnet for distribusjonskjøring. Ellers må nevnes at både FL og FE nå leveres med stabilitetsprogrammet ESP som standard.

-De nye motorene oppfyller Euto 6-kravene, mens drivstofforbruket er på linje med de gamle motorene. Vi har brukt en kombinasjon av SCR, turbo med variabel geometri, samt EGR med kjøling og partikkelfilter for å klare Euro 6, forteller Ruddy Houtmeyers, i Volvo Trucks.

Spesialdesignet

Volvo Trucks har også spesialdesignet en ny 12-tonner basert på nye Volvo FL. Denne skal ha den kraftigste motoren i dette segmentet med sin D5-motor på 240 hk, en optimalisert versjon av det automatiserte gearsystemet I-Sync, og en vekt som er 500 kg lavere enn en tilsvarende bil med sekssylindret motor.

-Den nye 12-tonneren er en sterk konkurrent i sitt segment. Den er lettere, lavere og mer konkurransedyktig priset enn sin forgjenger, sier Tobias Bergman som er produktsjef for distribusjonssegmentet hos Volvo Trucks.

For å få et lavere innsteg og en lettere bil, er modellen blant annet utstyrt med mindre hjul, noe som fører til fem cm lavere innsteg for sjåføren.

Optimert drift

Sammen med lanseringen av nye Volvo FL og FE tilbyr Volvo Trucks et utvidet servicetilbud. Det høyeste nivået er det som Volvo kaller Gold-kontrakt, og omfatter service, reparasjoner og høyest mulig driftstid. Med denne kontrakten kan lastebilen kobles til fjernservice. Det gjør det mulig for verkstedet å følge med på kjøretøybruken og overvåke slitasjen på enkeltkomponenter.

Målet er at det bare skal utføres service på lastebilen når det er nødvendig, og at det bare skal utføres vedlikehold når kjøretøyet ikke er i bruk. For å forenkle eierskapet ytterligere, tilbyr Volvo nå en omfattende leasing der alle kostnadene inngår i en månedlig faktura.

Forbedrede instrumenter og seter er blant nyhetene innvendig.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!