Tarjei Skrenes har transport i blodet. Han var daglig leder hos Valdres Last frem til han sluttet ved påsketider. Bildet er tatt under mer trivelige omstendigheter, nemlig på Transportmessa på Gardermoen.

I 2001 kjøpte Valdres Last opp Oslo-firmaet Hans O. Lystad A/S som var største transportør innen oljeprodukter for A/S Norske Shell. Selskapet bærer i dag navnet Nortank AS. © Foto: Bergli Truckstop

Valdres Last er altså konkurs etter 64 år i transportbransjens tjeneste. - Det er en trist dag, fortalte styreleder Kristoffer Kvame til NRK da nyheten ble kjent. Tirsdag fikk de ansatte beskjed om situasjonen som medfører at de 66 ansatte mister jobbene sin.

Siden oppstarten i 1949 har bilene vært et kjent syn over hele landet og også på kontinentet. De har hatt terminaler i Valdres, Oslo, Gol og senest i november 2012 startet driften på Scenkers terminal i Lærdal.

Schenker har forøvrig vært den største kunden til Valdres Last.

Overfor NRK peker Kvame på en hard konkurranse som en årsak til konkursen:

- Man skal være forsiktig med å legge all skyld på utenlandske transportører, men det er ingen tvil om at konkurransen er hard, sier han.

Daglig leder sluttet

Avisen Valdres kan fortelle at Tarjei Skrenes sluttet som daglig leder for bedriften rundt påsketider etter at han gjennom hele fjoråret jobbet aktivt for å øke oppdragsmengden uten at det ga resultater.

- Det har vært beintøft i ti år uten at vi har klart å snu trenden - og nå er pengene slutt, utdyper Kvame. - Fraktratene er så presset og marginene så små at inntektene har vært mindre enn kostnadene, forteller Kvame.

Bedriften har både leaset og eid sine egne biler og har hatt egne sjåfører.

Den siste tiden har Kjell Nordåker vært konstituert daglig leder.

Fortsatt kan man se enkelte av bilene langs veien, men det blir mest sannsynlig full stans i løpet av uka.

Schenker har den siste tiden vært bedriftens største enkeltkunde. De skal selv ha tatt kontakt for å se om det er mulig å drive videre på en eller annen måte. © Foto: Valdres Last

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!