Nye frontlykter er vel det mest synlige på denne faceliften.

Innvendig er Sprinter stort sett uforandret, men den fått nye setetrekk og nytt ratt. Designet på gearspaken er også ny.

Det er ikke bare i Norge at denne varebilen har satt navn på segmentet for de største varebilene.

Mercedes-Benz Sprinter er kjent i over store deler av verden og nå er den kommet i nye klær.

For dette er ingen ny bil, men en facelift med noe ny teknologi. Nytt design av fronten blir den klareste forskjellen fra gammel til ny her.

Sikkerhet og Euro 6

Under skallet blir fem nye sikkerhetssystemer lansert og motorer som møter Euro-6 utslippskravene.

Det er ved hjelp av SCR-teknologi og Blue TEC motorteknologi med AdBlue de har klart dette.

0,63 på mila

For å minske motstand har Mercedes senket chassiet. Motorene i nye Sprinter skal nå klare forbruk på 0,63 liter på mila i følge Daimler.

Vind-assist

Som standard, og for første gang i en varebil, er det lagt inn sidevind-assist i det elektroniske stabilitetsprogrammet (ESP).

I tillegg blir kollisjonsassistent, blindsoneassistent, fjernlysassistent og filholderassistent nå tilgjengelig på Sprinter.

Hvilke av disse sikkerhetssystemene man vil ha, velger man selv, men de norske bilene blir sikkert satt opp med en grei standardpakke her.

Samme effekter

Dieselmotoreffektene forblir uforandret på tross av ny utslippsteknologi og strekker seg fra 95 (fresylindret) til 190 hestekrefter (sekssylindret).

1,8 liters bensin

Tilgjengelig er også turbobensinmotor med fire sylindre og 1,8 liters slagvolum med 156 hestekrefter. Denne motoren leveres også som naturgassutgave.

Nye Sprinter er tilgjengelig for bestilling i juni og leveransene starter i september i følge Daimler.

Motorer som møter Euro 6-kravene og nye sikkerhetssystemer er det som er nytt innvendig. Eksteriøret har fått en front som likner på minstebroren Citan.

Nytt utrykk i Sprinter-fronten. Vi kjenner igjen lykte- og grilldesignet fra Citan.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!