En HTRV-bil (Heavy Tactical Recovery Vehicle) veier rundt 36 tonn og er basert på RMMV SX45 8x8-chassiset.

Integrert bergingspåbygg fra Miller gjør at RMMV HTVR kan berge tunge, havarerte kjøretøy på opptil 40 tonn eller containere på opptil 17 tonn - raskt og trygt, selv under de mest ekstreme forhold.

RMMV HTRV er et komplement til utstyret som brukes av væpnede styrker i dag. Mange av de pansrede, taktiske kjøretøyene og transportkjøretøyene som brukes i operasjoner, har blitt tyngre. Det krever stor bergingskapasitet.

Ballistisk beskyttelse og minebeskyttelse beskytter mannskapet mot håndskytevåpen og improviserte sprengladninger.

Bergingspåbygget på RMMV HTRV er produsert av det amerikanske selskapet Miller Industries Towing Equipment Inc. i Ooltewah i Tennessee. Miller er verdens ledende produsent av bergingsbiler. RMMV HTRV er utstyrt med en kraftig sving- og løftekran med en løftekapasitet på 75 tonn, to Rotzler HZ090-vinsjer som styres individuelt, og én Rotzler TR200-hovedbergingsvinsj med trekkraft på 30 tonn.

Den har også diverse operasjonsspesifikt utstyr. Miller-bergingspåbygget skal monteres hos MAN Truck & Bus i Danmark.

Det danske forsvaret er de første som introduserer RMMV HTRV på det europeiske fastlandet. Danmark har allerede flere taktiske kjøretøy og transportkjøretøy fra selskapets HX- og SX-serie.

Leveransen begynner i første kvartal av 2014 og er planlagt sluttført i andre kvartal av 2015.

Denne bergeren finnes i det danske Forsvaret. Nå skal Rheinmetall MAN Military Vehicles (RMMV) også levere i Norge.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!